اوج پرواز

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

«فتح قدسی و آثار آن»

جمعه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۸، ۰۲:۵۱ ب.ظ

 

«فتح قدسی و آثار آن»

 
«تفسیر انفسی سورة مبارکة فتح / جلسة دوم - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶»
 
«استاد اصغر طاهرزاده»
 

نظرات  (۲)

۲۵ خرداد ۹۸ ، ۰۹:۲۹ ابوالفضل سجادی
تفسیر انفسی یعنی چی؟
پاسخ:
سلام بر آقای سجادی عزیز:
منظور از «تفسیر انفسی» قرآن کریم، تفسیری است که در‌ آنها به جنبه معنوی، روحی، اخلاقی و عرفانی پرداخته شده است.

یکی از مهم ترین مباحثی که در طول تاریخ اسلام میان اندیشمندان و علمای دین مطرح بوده است کیفیت تفسیر و فهم آیات الهی است. این پرسش همواره در اذهان آن ها وجود داشته که با چه روشی باید آیات الهی را فهمید و با چه ملاک هایی باید فهم خود را سنجید. به طور مثال اهل حدیث تنها روش صحیح فهم آیات را رجوع به روایات می دانند؛ عده ای از متأخرین هم تنها روش صحیح تفسیر و فهم قرآن را روش علمی دانسته اند؛ برخی از مفسران نیز روش عقلی را تنها راه صحیح فهم قرآن دانسته اند.

روش عرفا نیز روش تفسیر انفسی است. عرفا از این جهت که به عالم انفسی ـ در مقابل عالم آفاقی (۱) ـ عنایت ویژه ای داشته اند آیات قرآن را هم غالباً در محدوده فضای عالم انفسی تفسیر کرده اند. توجه به مراتب نفس انسانی، کیفیت سیر و سلوک، مشاهدات عرفانی و تأثیر آن در فهم آیات، از ویژگی های تفسیر انفسی است. از این رو، عرفا، علاوه بر توجه فراوان به آیاتی که در رابطه با سیر انفسی است، به تأویل آیات بسیار اهمیت داده و تلاش کرده اند آیات را به نحوی به معانی باطنی تأویل برند. بنابراین، مراد از «تفسیر انفسی» در حقیقت تفسیر عرفانی و باطنی آیات قرآنی است.

۱) منظور از «آیات آفاقى» همچون آفرینش خورشید و ماه و ستارگان با نظام دقیقى که بر آنها حاکم است، و آفرینش انواع جانداران و گیاهان و کوه‌‏ها و دریاها با عجایب و شگفتی‌هاى بی‌شمارش، و موجودات گوناگون اسرارآمیزش، که هر زمان راز تازه‏‌اى از خلقت آنها کشف می‌شود، و هر یک آیه و نشانه است بر حقانیت ذات پاک او.

۲۶ خرداد ۹۸ ، ۰۹:۰۳ ابوالفضل سجادی
بسیار سپاس گذارم. پاسخ کامل و عالی بود.
پاسخ:
خواهش می کنم عزیز.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">