اوج پرواز

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

آثار خوشنویسی باقی مانده از بنده

چهارشنبه, ۱۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۳۲ ب.ظ

چلیپا - اثر: «آرمان بدیعی» - سال ۱۳۸۰

عکسی از بنده در کنار استاد محمد حسن رضایی در انجمن خوشنویسان خمینی شهر

عکسی از استاد محمد حسن رضایی در کنار استاد غلام حسین امیرخانی

عکسی از استاد محمد حسن رضایی در کنار استاد کرمعلی شیرازی و استاد امیرخانی

بنده خوشنویسی را از سال ۱۳۷۷ با آقای «محمد حسین باقری» در کلاسهای تابستانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خمینی شهر شروع کردم. بعد از یک ترم که نزد ایشان سرمشق گرفتم. به صورت جدی و حرفه ای تر از اواخر سال ۱۳۷۸ در انجمن خوشنویسان خمینی شهر نزد یکی از برترین اساتید خمینی شهر «استاد محمد حسن رضایی» شروع کردم. البته شهرت ایشان «استاد جواد رضایی» بود. و در تمام مدتی که در انجمن بودم زیر نظر ایشان آموزش می دیدم. استاد رضایی بعد از گذراندن دوره «فوق ممتاز» نزد «استاد کرمعلی شیرازی» مقام استادی خود را نیز از دستان «استاد غلامحسین امیرخانی» دریافت نمودند.

به دلیل علاقه زیادی که به استاد رضایی داشتم به مدت یک سال و نیم صبح و شب در مغازه ایشان که در طبقه پایین انجمن خوشنویسان خمینی شهر قرار داشت کار می کردم تا از حضور ایشان حداکثر استفاده را ببرم.

رابطه بنده با «استاد رضایی» فراتر از رابطه استاد و شاگردی بود، چون با هم رفاقت و صمیمیت زیادی داشتیم و بیشتر وقتها در مغازه ایشان بودم و یک جورهایی همکار بودیم. بعد از متاهل شدنم ایام عید نوروز به منزل ایشان می رفتیم و استاد هم به منزل ما می آمدند. یک شب هم در ماه مبارک رمضان «استاد رضایی» به همراه استاد «مصطفی عسگریفر» (یکی دیگر از اساتید مطرح خمینی شهر که رابطه بنده با ایشان هم بواسطه جلسات استاد طاهرزاده بود و بعد تبدیل به روابط خانوادگی شد) به همراه خانواده به منزل ما برای صرف افطار تشریف آوردند.

خط دومم را که نسخ بود نزد استاد ارجمند جناب آقای «عاملی» آموزش دیدم. «استاد عاملی» هم از مردان مومن و نیک شهرمان هستند که با ایشان و استاد عسگریفر در جلسات تفسیر استاد طاهرزاده شرکت می کردیم. و در اعتکافهای مسجد امیرالمومنین اصفهان با هم بودیم.

بعد از گرفتن مدرک «عالی» از انجمن خوشنویسان با نمره ۱۸ دیگر برای آزمون «ممتاز» شرکت نکردم اما توی منزل از روی آثار استاد امیرخانی مشق می کردم.

زمانی که مجرد بودم روزانه اکثر وقت خودم را به تمرین خوشنویسی اختصاص می دادم. گاهی ۱۴ ساعت در شبانه روز مشق خط می کردم. غیر از چلیپای ابتدای این پست تعداد آثار خوشنویسی دارای تذهیب و نمایشگاهی بنده به تعداد انگشتان دست بود. و متاسفانه هیچ عکسی از آنها در دسترس ندارم.

اثر: «بسم الله الرحمن الرحیم» (اهدا به پسرعمویم دکتر ناصر بدیعی)

اثر: «ایدل مباش یکدم خالی ز عشق و مستی» (اهدا به برادرم سعید بدیعی)

اثر: «بدولت کسانی بر افروختند...» (اهدا به برادرم جلال بدیعی)

اثر: «طبعی بهم رسان که بسازی به عالمی» (اهدا به پسرخاله ام محمدتقی کاظمی)

اثر: «راس الحکمه مخافه الله»

اثر: «اللهم صل علی محمد و آل محمد»

و اثر: «سورة حمد» (این اثر را که بزرگترین تابلوی خوشنویسی ام بود را در یکی از دیدارهایی که در روز عید غدیر در منزل «استاد اصغر طاهرزاده» داشتیم به ایشان اهداء نمودم.)

فعالیتهای خوشنویسی بنده به عنوان مربی در چهار آموزشگاه خلاصه می شود:

۶ ماه آموزش خوشنویسی در «آموزشگاه کلبة هنر»

۳ ماه آموزش خوشنویسی در «آموزشگاه الزهراء»

در این دو آموزشگاه که به مدیریت یکی از دوستان به نام آقای «باقر پرنده» بود بیشتر به افرادی که تازه خوشنویسی را می خواستند تعلیم ببینند آموزش می دادم. یعنی مبتدی ها.

۱۲ ماه آموزش خوشنویسی در «آموزشگاه هنرکدة قلم»

این آموزشگاه دو سال فعالیت داشت. سال اول به مدیریت یکی از دوستانم به نام آقای «رضا باقریان» در سال اول، آموزش خوشنویسی هنرجوها با بنده بود و بواسطه تجربیاتی که در دو آموزشگاه قبلی در سالهای پیش کسب کرده بودم تسلط بیشتری در آموزش داشتم.

سال دوم استاد ارجمندم «محمد حسن رضایی» مدیریت آموزشگاه را بدست گرفتند و در آن سال ایشان هنرجویان خوشنویسی را در همه سطوح مبتدی تا ممتاز تعلیم می دادند. و طبیعی بود که سطح آموزش خوشونیسی با حضور استاد ارتقای چشمگیری پیدا کرد.

 

۳ ماه آموزش خوشنویسی خط تحریری در «آموزشگاه کلک مستی»

این آموزشگاه با مجوز رسمی استاد محمد حسن رضایی در میدان امام خمینی شهر تاسیس شد و متاسفانه دو سال بیشتر فعالیت نداشت. آموزش اصلی خوشنویسی با استاد رضایی بود و بنده به پیشنهاد استاد رضایی تنها هنرجویان خط تحریری را آموزش می دادم. خانم استاد رضایی یعنی «خانم رضایی» هم در آن آموزشگاه «تذهیب» آموزش می دادند. تمام آثار خوشنویسی استاد رضایی و چند اثر محدود بنده را «خانم رضایی» تهذیب اش را انجام می دادند و فوق العاده به کارشان مسلط بودند. البته کار بنده در آموزشگاه کلک مستی» تدریس طراحی چهره، سیاه قلم و نقاشی رنگ و روغن بود.

این دو کتابت را هم از تمریناتم چند روز پیش پیدا کردم

متاسفانه دوران فعالیت خوشنویسی بنده بعد از ازدواج خیلی کوتاه بود و در سال ۱۳۸۲ به پایان رسید.

دعوتنامه استاد رضایی برای شرکت در مراسم افتتاحیه نمایشگاه خوشنویسی در سال ۱۴۰۱

از آثار خوشنویسی استاد محمد حسن رضایی

از آثار استاد رضایی که در سال ۱۳۸۰ به بنده هدیه دادند و بعد توسط خانم رضایی تذهیب شد. و سالیان متمادی است بر دیوار منزل بنده قرار دارد. 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۲/۱۱/۱۱

نظرات  (۱)

احسنت.

خدا بر قوت و استحکام قلمتون بیفزاید.

پاسخ:
سپاسگذارم از شما و حضورتان در «اوج پرواز»

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">