اوج پرواز

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

 

Image result for ‫نبی مکرم اسلام‬‎

 

«آداب پیامبر اکرم (ص) در خوردنیها و آشامیدنی ها»

 

«قسمت اول»

 
 
و از جمله آداب آن حضرت در خوردنیها و آشامیدنیها و متعلقات سفره یکى آنست که در کتاب کافى آن را به سند خود از هشام بن سالم و غیر او از ابى عبدالله (علیه السلام) نقل کرده که فرمود: رسول خدا (صلى الله علیه و آله) هیچ چیزى را دوست تر از این نمى داشت که دائما گرسنه و از خدا خائف باشد.

و در خصال به سند خود از على (علیه السلام) نقل می کند که در ضمن حدیث (چهار صد کلمه) فرمود: بچه هاى خود را در روز هفتم ولادت عقیقه کنید و به سنگینى موى سرشان نقره به مسلمانى صدقه دهید رسول خدا (صلى الله علیه و آله) هم درباره حسن و حسین (علیهماالسلام) و سایر فرزندانش چنین کرد.
 
و در کتاب احتجاج به سند خود از موسى بن جعفر از آباى گرامش از امام حسین (علیه السلام) حدیث طویلى نقل کرده که همه ، جوابهائى است که على (علیه السلام) در پاسخ سوالات مردى یهودى از اهل شام مى داده، در ضمن مى رسد به اینجا که یهودى از امیرالمؤ منین (علیه السلام) پرسید: مردم مى گویند عیسى مردى زاهد بوده آیا همین طور است؟ حضرت فرمود: آرى چنین است و لیکن محمد (صلى الله علیه و آله) از همه انبیاء زاهدتر بود، زیرا علاوه بر کنیرهائى که داشت داراى سیزده همسر بود با اینهمه هیچ وقت سفره اى از طعام برایش چیده نشد و هرگز نان گندم نخورد و از نان جو هم هیچ وقت شکمش سیر نشد و سه شبانه روز گرسنه مى ماند.

و در امالى صدوق از عیص بن قاسم روایت شده که گفت: خدمت حضرت صادق (علیه السلام) عرض کردم حدیثى از پدرت روایت شده که فرمود: رسول خدا (صلى الله علیه و آله) از نان گندم سیر نشد، آیا این روایت صحیح است. فرمود: نه، زیرا رسول خدا (صلى الله علیه و آله) اصلا نان گندم نخورد، و از نان جو هم یک شکم سیر نخورد.

و در کتاب دعوات قطب روایت شده که رسول خدا (صلى الله علیه و آله) در حال تکیه غذا نخورد مگر یک مرتبه که آن هم نشست و از در معذرت گفت: بار الها من بنده و رسول توام.

و در کافى به سند خود از زید شحام از ابى عبدالله (علیه السلام) نقل کرده که فرمود: رسول خدا از روزى که خداوند او را به نبوت مبعوث کرد و تا روزى که از دنیا رفت در حال تکیه غذا نخورد، بلکه مانند بردگان غذا میل مى فرمود و مانند آنها مى نشست، پرسیدم چرا؟ فرمود: براى اظهار کوچکى و تواضع در برابر خداى عزوجل.

و در آن کتاب به سند خود از جابر از ابى جعفر (علیه السلام) نقل کرده که فرمود: رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) مثل بنده ها غذا می خورد، و مثل آنها بر روى زمین مى نشست و غذا مى خورد، و روى زمین مى خوابید.

و در کتاب احیاء العلوم مى گوید: رسول خدا (صلى الله علیه و آله) وقتى براى خوردن مى نشست بین دو زانو و دو قدم خود را جمع مى کرد، همانطورى که نمازگزارمى نشیند، الا اینکه یکى از زانوها و قدمها را روى زانو و قدم دیگر مى گذاشت، و مى فرمود: من بنده اى هستم و لذا مثل بنده ها غذا مى خورم و مثل آنان مى نشینم.

و صفوانى در کتاب التعریف از على (علیه السلام) نقل کرده که فرمود: رسول خدا (صلى الله علیه و آله) وقتى بر سر سفره غذا مى نشست مثل بنده اى مى نشست ، و بر ران چپ خود تکیه مى کرد.

و در کتاب مکارم از ابن عباس نقل مى کند که گفت: رسول خدا (صلى الله علیه و آله) روى زمین مى نشست و گوسفندان را بین دو پاى خود گذاشته شیر آنها را مى دوشید و اگر غلامى از آن حضرت دعوت مى کرد مى پذیرفت.

و در محاسن به سند خود از حماد بن عثمان از ابى عبدالله (علیه السلام) روایت کرده که فرمود: رسول خدا (صلى الله علیه و آله) وقتى غذا میل مى فرمود انگشتان خود را مى لیسید.

و در احتجاج از کتاب موالید الصادقین نقل کرده که گفته است : رسول خدا (صلى الله علیه و آله) از تمامى انواع غذاها میل مى فرمود، و هر چه را که خدا حلال کرده، با اهل بیت و خدمتگذاران خود و هر وقت که ایشان مى خوردند مى خورد، و هم چنین با کسى از مسلمانان که او را دعوت مى کرد هم غذا مى شد، هر چه آنان مى خوردند مى خورد و روى هر چیزى (مقصود سفره و خوان و امثال آن است) مى خوردند مى خورد مگر اینکه براى آنها میهمانى مى رسید که در این صورت با آن میهمان غذا میل مى فرمود و از هر غذائى، بیشتر آن را دوست مى داشت که شرکت کنندگان در آن بیشتر باشند.

«تفسیر المیزان علامه طباطبایی / جلد ششم / بحث روایی انتهای سوره مائده» 

نظرات  (۱)

۰۴ دی ۹۷ ، ۱۰:۵۶ ابوالفضل سجادی
وبلاگتون عالیه
عالی !
واقعا خدا خیرتون بده
و از این به بعد از خوانندگان پر و پا قرص شما خواهم بود

پاسخ:
سلام علیکم:
ممنون و سپاسگزارم از ابراز لطف و محبتتان نسبت به وبلاگ «اوج پرواز»
به جمع اوج پروازی ها خوش آمدید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">