اوج پرواز

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

آداب پیامبر اکرم (ص) در قرائت قرآن

پنجشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۰۰ ق.ظ

Image result for ‫قرآن کریم‬‎

 

«آداب پیامبر اکرم (ص) در قرائت قرآن»

 

 

و از جمله آداب آن حضرت درباره قرائت قرآن و دعا آن است که شیخ در کتاب مجالس به سند خود از ابى الدنیا از امیرالمؤ منین (علیه السلام) نقل کرده که فرمود: رسول خدا (صلى الله علیه و آله) هیچ امرى او را از تلاوت قرآن باز نمى داشت مگر جنابت.

 در مجمع البیان از ام سلمه نقل مى کند که گفت رسول خدا (صلى الله علیه و آله) قرائت خود را آیه آیه وقف مى کرد.

و در تفسیر ابو الفتوح مى گوید: رسول خدا (صلى الله علیه و آله) از رختخواب بر نمى خواست مگر اینکه مسبحات را تلاوت مى کرد و مى فرمود: در این چند سوره آیه ایست که فضلش از هزار آیه بیشتر است ، پرسیدند مسبحات کدامند؟ فرمود: سوره حدید، حشر، صف، جمعه و تغابن است.

و در کتاب در اللئالى تالیف ابن ابى جمهور از جابر نقل شده که گفت رسول خدا (صلى الله علیه و آله) هیچ وقت نمى خوابید مگر اینکه سوره تبارک و الم تنزیل را مى خواند.

و در مجمع البیان مى گوید: روایت شده که على بن ابیطالب فرمود: رسول خدا (صلى الله علیه و آله) سوره «سبح اسم ربک الاعلى» را دوست مى داشت.

علامه طباطبایی:

آن حضرت داراى خطبه ها و بیاناتى است که در آن مردم را به تمسک به قرآن و تدبر در آن ترغیب و به اهتداء به هدایت و استناره از نور آن تحریص مى فرماید، و خود آن جناب به طریق اولى به آنچه که در این باره توصیه مى فرمود عمل مى کرد، و از همه پیش قدم تر و سریع تر به سوى خیرات بود، هم او بود که مى فرمود: سوره هود مرا پیر کرد. و البته مقصود آن جناب آیه «فاستقم کما امرت» است.

کما اینکه از ابن مسعود هم قریب به این مضمون روایت شده که گفت : رسول خدا (صلى الله علیه و آله) مرا دستور دادند که مقدارى از قرآن را بخوانم ، و من چند آیه اى از سوره یونس برایش تلاوت کردم تا آنکه رسیدم به این جمله: «و ردوا الى الله مولیهمالحق ...»، دیدم که اشک در دو چشمان نازنینش حلقه زد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">