اوج پرواز

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۷ دی ۹۹، ۱۳:۳۶ - فاصله گلناری
    عالی. 20
نویسندگان
پیوندها

 

«شرح فصوص الحکم»

 

«محی الدین بن عربی»

 

«جدیدترین کتاب استاد اصغر طاهرزاده منتشر شد»

 

«تذکر مهم»

 

پیش نیازها جهت مطالعة این کتاب به ترتیب عبارتند از:

 

«شرح کتاب ده نکته در معرفت النفس»

 

«شرح کتاب از برهان تا عرفان»

 

«شرح کتاب معاد بازگشت به حقیقی ترین زندگی»

نظرات  (۱۱)

سلام استاد چرا دور و بر علمای مکتب خلفا می گرده؟؟!! اونم کج و کوله هایی مثل ابن عربی و ملای رومی ....

من نفهمیدم اینها که دم از مکتب ابن عربی و غیره می زنند اینجور موقع ها عقائد مکتب عصمت و طهارتشون کجا میره؟!

پاسخ:
و علکیم السلام:
به هر حال هر مکتبی ممکن است مخالف هم داشته باشد همانطور که مکتب فلسفی ملاصدرا امروز مخالف دارد و همچنین مکتب عرفانی محی الدین ابن عربی. قرار بر این نیست که همه یک جور فکر کنند. استاد طاهرزاده که خود را شاگرد مکتب امام خمینی و علامه طباطبایی می دانند و از اساتیدی همچون جوادی املی و حسن زاده املی و استاد یزدانپناه در فصوص محی الدین بهره برده اند هر چند سخت معتقد اند امروز راه عبور از ظلمات مدرنیته نشان دادن مسیر عرفان نظری به نسل جوان است اما با این همه نیز معتقدند هر کسی هم نمی تواند به این مسیر ورود کند و نیازی هم نیست که همه چنین ورودی داشته باشند. همانگونه که ایت الله بهاء الدینی نتوانستند دروس فلسفه ایت الله شاه ابادی را در کنار امام خمینی ادامه دهند. اصلا یکی از دلایلی که در گذشته مباحث فصوص و عرفانی نظری و همچنین فلسفه بصورت خصوصی و در محافل چند نفره انجام می شده همین مخالفتها بوده که تصور می کنند عرفان نظری یعنی تقابل با شریعت و سیره اهل البیت.

نگفتم عرفان یعنی تقابل با مکتب اهل بیت. عرض کردم عرفان مکتب خلفا.

اگه مسیر صحیح مسیر اهل بیت هست چرا جلوی یک سنی صوفی مشرب منحرف لنگ می اندازند؟!!

بنده کمترین که از این حضرات اهل سقیفه بهره نبردم چطور از مدرنیته عبور کردم ؟!

راستی مکاشفه علامه طباطبایی درباره ابن عربی را شنیده ای برادر؟

http://www.ebnearabi.com/6878/%d8%b9%d9%84%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%b7%d8%a8%d8%a7%d8%b7%d8%a8%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%b9%d9%82%db%8c%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%a8%d9%86-%d8%b9%d8%b1%d8%a8%db%8c.html

 

 

پاسخ:
هیچ کس ادعا نکرده که محی الدین معصوم از خطا بوده. خود حضرت امام و یا ایت الله جوادی در برخی از جاها نظر ابن عربی را نپذیرفته اند. حتی خود علامه. ولی این به معنی نفی کل شخصیت یک نفر نیست. به نظرم بهتر است قبل از رد کامل محی الدین لا اقل یک بار شرح کامل فصوص یکی از اساتید را استماع کنید بعد هر تصمیمی گرفتید مختارید.

نگفتم معصوم می دونن گفتم لنگ می ندازند جلوی یک سنی ( شیخ اکبر !! )

یک سنی که اصلا ولایت امیر المومنین را نپذیرفته چرا باید برای درک معارفش وقت بذارم؟

 

پاسخ:
سلام: خیلی ببخشید همین حضرت امام رضوان الله تعالی علیه که شما با تعبیر بی ادبانه {لنگ انداختن} از ایشان یاد می کنید بودند که با همین معارف عمیق عرفانی محی الدین و حکمت متعالیه ملاصدرا توانستند ملت ایران را از یوق طاغوت پهلوی نجات بدهند. و الا ما حتی الان اجازه نداشتیم حرفی از دین بزنیم. در ضمن اجازه بدهید ما به راه خودمان ادامه بدهیم. شما هم راه خودتان را بروید. بنده ترجیح می دهم در مسیری که امام خمینی در مقابل بشر ظلمت زده در ظلمات مدرنیته قرار دادند تنفس کنم. همین اندیشه است که امروز یک تنه مقابل همه غرب ایستاده است. نه شما اجازه دارید بنده را منحرف بدانید و نه من شما را بخاطر قبول نداشتن محی الدین و ملاصدرا. یا علی

علیک سلام

من درباره امام خمینی صحبت نکردم کلی گفتم. عادت کردید سریع قضیه رو سیاسی کنید.

 مسیر امام خمینی ضد مدرنیته بود ؟ بنده یک جمله از ایشان سراغ ندارم در این باره

پاسخ:
سلام علیکم:
اولا لازم نیست مستقیم اسمی از حضرت امام اورده باشید. وقتی مخاطبتان استاد طاهرزاده است و ایشان خود را شاگرد مکتب امام خمینی و علامه طباطبایی و ایت الله جوادی و حسن زاده می دانند پس سخن شما شامل حال ان بزرگان نیز می شود.
دوما: حضرت امام قبل از اینکه یک سیاستمدار باشند یک فقیه و فیلسوف و عارف است و اصلا سیاستشان بر مبنای تفکران فلسفی و عرفانی شان است. وقتی از ایشان سوال شد مبنای شما در فقه و فلسفه و عرفان چیست فرمودند در فقه فقه جواهری در فلسفه صدرا و در عرفان ابن عربی. 

برادر عزیز اگه حوصله پاسخ به سوالاتم رو نداری لطفا کسییک شخص قوی از تشکیلات استاد طاهرزاده رو به من معرفی کن . ممنون میشم

چطور راه قرب الهی حسین و زیارت عاشوراست اونوقت استاد عرفان شما کسی هست که در عمرش یکبار زیارت عاشورا رو نخونده و حداکثر معرفتش از دهم محرم اینه که العیاذبالله روز مبارک و مقدسیه و روزه در آن ثواب بسیار داره!

پاسخ:
سلام: نیاز به معرفی کسی از تشکیلات استاد طاهرزاده نیست. وقتی خود استاد هستند شما زحمت بکشید از خود استاد در سایت لب المیزان سوالتان را بپرسید.

علیکم السلام

مکاتبه نمیشه شماره ای از ایشون بدی منت نهاده ای

پاسخ:
سلام علیکم:
شماره منزلشان را دارم ولی اجازه ندارم بدهم. چند سالی هست که ایشون تلفنی با کسی صحبت نمی کنند و فقط از طریق سایت پاسخگو هستند.

خمینی و قاضی و امثالهم هر توفیقی دارند از اخلاص و توحید و ارادت و اشک و عشق به اهل بیت طهارت دارند و اشتباهات و اغلاطی هم شاید داشته اند که بعضی ها همون اشتباهات رو سرمشق قرار می دهند بجای توحید دنبال وحدت بجای اهل بیت پی ابن عربی عمری و ابوبکری ....

پاسخ:
اگر دنبال پاسخ هستید کتاب «جدال با مدعی» را مطالعه کنید. استاد طاهرزاده این کتاب را به کسانی که درباره محی الدین و عرفان و فلسفه سوال و اشکال دارند معرفی می کنند. 

سلام و تشکر بخاطر این اثر گرانقدر از استاد گرامی

آفرادی که نقد و نظری در مورد کتاب دارند البته می توانند هر مطلبی رو که انتقاد دارند رو بیان کنند
و یا کتابی در سطح فصوص الحکم معرفی کنند

 

پاسخ:
و علیکم السلام:
سپاس از حضورتان در «اوج پرواز»
این پاسخ استاد شما !
 
 
شماره سوال: 28968
تاریخ ارسال: شنبه ۲۲ شهریور ۹۹
آخرین تغییر: دوشنبه ۲۴ شهریور ۹۹
موضوع: آقای اصغرطاهرزاده،

سلام استاد:
اول اینکه علت ارادت شدید شما به علمای اهل سنت مانند ابن عربی و رومی چیست؟
دوم اینکه شنیده ام عبور از ظلمات مدرنیته را منوط به عرفان نظری (آن هم لابد حکمت صدرایی و امثالهم) می دانید. بنده در آراء خودم از مدرنیته عبور کرده ام و اصلا نیازی به این علوم ندیدم. بلکه مبنای ما سرایت اصل نبوت عامه به جمیع زوایای سبک زندگی و تبعیت از سنت پیامبر صلی الله علیه وآله در طب و سایر امور معیشت و رد اصل اباحه در مستحدثات است.
وبلاگ بنده : bornos.blog.ir


باسمه تعالی: سلام علیکم: موفق باشید

 

 

 

 

پاسخ:
سلام علیکم:
بله قبل از اینکه شما پیام بگذارید پرسش و سوال شما را در سایت استاد مطالعه کرده بودم. ان شاء الله امروز در خصوص این سوال و پاسخ استاد مطلبی در وبلاگ خواهم گذاشت.

سلام علیک

رفاعة بن شداد بجلی با مختار بحث می کرد یکی می گفت و یکی می شنید. شاید حق در صغری کبری چیدن هر دو گم بود. ولی وقتی رفاعه به خودش اومد که در سپاهش شعار یالثارات عثمان رو شنید.

شاید بحث بین دو گروه مخالف و موافق فلسفه سالها طول بکشه ولی وقتی انسان ببینه بعد اینهمه سیر جلوی کسانی زانوی شاگردی زده که ولایت اهل بیت رو قبول نکردند و عقائد ضاله دارند باید به خودش بیاد.

پاسخ:
و علیکم السلام:
پست جدید و پاسخ استاد در وبلاگ گذاشته شد.
۲۵ شهریور ۹۹ ، ۱۳:۲۸ امیرحسین برمکی

با سلام و عرض تسلیت بمناسبت ایام عزای سیدالشهداء(ع)

خدا را شاکریم ما را در سفینه النجاه اهل البیت و اسلام ناب محمدی(ص) و تجلی توحیدی این روزگار یعنی انقلاب عزیز اسلامی قرار داد تا به برکت نظر به مبانی و عهد قدسی و سلوکی اجتماعی و تمدنی در این زمانه،بتوانیم در مسیر عبور از حُجُب ظلمانی این دوران گام برداریم و بتوانیم به افق و تمدنی ماورای مدرنیته که حجاب حق است و منقطع از نظر به عالم قدس و کنشگری مبتنی بر تصمیم سازی توحیدی و تمدن سازی الهی،نظر کنیم و در این مسیر گام برداریم و بحمدالله به توفیقاتی رسیدیم و در گام دوم انقلاب باید ضعف ها و غفلت ها را جبران و بیش از پیش بسمت آن تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم و الگوی پیشرفت اسلامی را تا حد ظرفیت و امکان تاریخی مان محقق کنیم.این از بصیرت و روشن بینی استاد انقلابی استاد طاهرزاده هست که در عین نوشتن کتبی ذی قیمت مثل"انقلاب اسلامی بازگشت به عهد قدسی" و "فرهنگ مدرنیته و توهم" و "گزینش تکنولوژی از دریچه بینش توحیدی" که جداً از مهمترین مبانی و کتبی است که هر انقلابی دلسوز و دغدغه مند نسبت به انقلاب و غرب شناسی و حرکت بسوی تمدن نوین اسلامی باید مطالعه کند،به عرفان ابن عربی و حکمت متعالیه صدرالمتهالین هم نظر دارند مانند امام راحل(ره) که در نامه عظیم و تاریخی خود به گورباچف،برای عبور از مدرنیته و به حجاب رفتن حق و برای رهایی از بند مارکسیسم و کمونیسم که بدنبال جنگ بیهوده با خدا و شریعت بود و مادیگری را راه تحرک ملتها و فرار از خموشی و رکود میدانست،بصورت مکرر به آراء حکمای گرانقدری مثل ابن سینا،شیخ اشراق،ملاصدرا و ابن عربی نظر داشتند و با استدلالها و روش های شهودی این بزرگواران سعی در تذکر حکیمانه ای بودند که اگر انسان این عصر بخواهد از حجابهای مدرنیته و از اردوگاه لیبرال دموکراسی و کمونیسم ماوای دیگری برای خود بگشاید که نه ماوای قرون وسطایی است و نه ماوای درون عالم و عهد غربی،نیاز به نظر به مکتب انبیاء و اولیاء الله آن هم بصورت تمدن ساز دارد و اینکه توحید را در این عصر به صحنه بیاورد و بصیرت در فهم دین الهی و مقتضیات زمان داشته باشد و بتواند در راستای ساخت جهانی قدسی و متعالی و با سنجه های انبیاء گام بردارد و جوامع بشری تبدیل به کارخانه انسان سازی شوند.و جدا چرا از ملاصدرا و ابن عربی در این مسیر غفلت کنیم؟محور سلوک قطعا امام معصوم و سلوک ذیل مکتب آنهاست چیزی که در ادعیه شریف و صحیفه سجادیه و در احادیثی مثل ای اباذر،جنود عقل و جهل و عنوان بصری و...می بینیم و قطعا عرفان بدون امام و بدون تمسک به آل الله توهمی بیش نیست.ولی اتفاقا برای طی این طریق و سلوک و حضوری قدسی و تمدنی در این تاریخ جهت گذار از عصر مدرنیسم،نیاز داریم برای انس هر چه بیشتر با کلام الله مجید و سیره آل الله و سیره بزرگان و حکما نظر به عرفان ابن عربی و فلسفه صدرا کنیم ویژه فلسفه صدرا که مبنای فلسفی معرفتی انقلاب است و چه میزان میتواند بشر را از سرگردانی ها و حتی تضادهای فلسفه غرب نجات دهد و اتفاقا متذکر روحیه توحیدی و بینشی قدسی برای حضور در این جهان است و تنها خود درک برهان صدیقین و هویت تعلقی چقدر بشر مدرن که ذیل آزادی مدرن و اومانیسم خود را تعریف کرده،از اسارت رها میکند و او را متوجه هویت حقیقی خویش میسازد.عرفان ابن عربی هم توجه ویژه ای به سلوک و حتی اتصال به انسان کامل دارد و این مایه تاسف است که بخاطر اهل تسنن بودن ابن عربی،او را مردود بدانیم و آنوقت ادعای شیعه بودن و انقلابی بودن بکنیم در صورتیکه امامین انقلاب ابدا چنین نبودند و اینگونه دوگانه سازی ها و شیعه سنی کردن ها جز زخم مداوم بر پیکر امت اسلامی و اینکه با غفلت از چنین سرمایه هایی غرق در استعمار نوین شویم که اساسا خرد و هویت ما را تعطیل میکند و ما را بسوی علوم انسانی غربی سوق میدهد و امکان استقلال در تفکر و نظریه سازی و انسان شناسی را از ما میگرد،ندارد.ابن عربی ابدا معصوم نیست و قطعا قابل نقدست کما اینکه ملای رومی و یا حتی ابوعلی سینا هم قابل نقدست ولی نقد با تکفیر و توهین و عدم سعه صدر و مدارا فرق میکند؛امام راحل که به گورباچف توصیه به نظر در آراء ابن عربی دارد در خاشیه ای که بر فصوص نوشته میگوید به جان دوست قسم ابن عربی در این زمینه اشتباهست نظرت و دیدگاهت یا حتی رهبر معظم انقلاب فرموده بودند چند سال پیش که درست است مولانا مثنوی اش تفسیر منظوم قرآن و اثری فاخر و حکیمانه و عمیق تست ولی در اراء صوفیانه قابل نقد و بررسی است و چنین چیزهایی را باید نقد کرد و اگر میگوییم ملای رومی حکیم و شاعری والامقام است به معنای تایید صد در صدی و چشم از آراء نزدیک به اقطاب صوفیه نیست.آنجا که سخن از سقیفه و نظرات اهل سنت یا صوفیانه است بله هم ملای رومی هم ابن عربی قابل نقدند ولی چرا از آثار و نظراتشان که بخش مهمی اش همسو و اتفاقا شرح و تفصیل معارف الهیه و معارف اهل بیت است ویژه ابن عربی که نظر به گل وجود بشر در وجود امام دارد و میگوید با بعثت نبی اکرم هر چیز تعریف خویش را یافت و با امام که گل وجود بشرست این تعاریف و منظومه محقق میشود.البته اگر کسی پیش زمینه و نظام فکری با قوامی پیدا نکند و سراغ فصوص برود ثمر که نمیگرد هیچ حتی موجب حیرت مضاعفش میشود و تا کسی خوب مبانی فکری و اصول نظام فکری و اعتقادی و معارفی اش صحیخ شکل نگرفته و اصول عقایدش تثبیت نشود باید صبر کند و تا به توانایی خوبی و مقبول و نظام فکری مقوم رسید و به تعبیر برخی اساتید که قابل تامل است،تا از عبادالله شد و فرقان پیدا کرد،آنگاه دقیق و آرام به مطالعه و تعمق جدی در فصوص بپردازد.لذا بسیار از مدیر وبلاگ متشکرم که فرمودند پیش زمینه مطالعه این اثر،مطالعه کتاب معاد و کتاب از برهان تا عرفان و کتاب ده نکته معرفت النفس است و عزیزان لطفا و حتما با تسلط بر این مبانی میتوانند با استاد و شرح و نقد ایشان در اثر جدیدشان و این کتاب همراهی کنند.

خداقوت به گروه المیزان و استاد طاهرزاده به خاطر چاپ و تالیف این اثر عرض میکنم و امیدوارم خداوند به ما توفیق دهد با نظر به مکتب انبیاء و اولیاء و با معرفت شیعی انقلابی ناب و با عدم غفلت از آثار قابل تامل و حکیمانه ای مثل فصوص الحکم و اسفار اربعه،از مدرنیته بسمت تمدن نوین اسلامی که به تعبیر شهید آوینی،تمدن آینده کره ارض است و بالاتر از آن تمدن مهدوی(عج) که آرمان تمام بندگان الهی و غایت خلقت است برسیم.

پاسخ:
و علیکم السلام جناب آقای امیرحسین برمکی عزیز:
از حضور شما در وبلاگ «اوج پرواز» و بیان دیدگاه مفصل و جامع خود ذیل این پست کمال تشکر را دارم. ان شاء الله که از سربازان و بلکه سرداران زمینه ساز تمدن مهدوی و شهدای در رکاب حضرت صاحب الزمان {عج} باشید. موفق باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">