اوج پرواز

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

معرفی کتاب مستند داستانیِ «کف خیابون»

جمعه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۱:۲۷ ق.ظ


معرفی کتاب مستندِ داستانیِ


Image result for ‫"کتاب کف خیابان"‬‎


یاداشتی بر کتاب «کف خیابون»


«نوشته محدرضا حدادپور جهرمی»


«روایتی از فتنه ۸۸ در تهران»

‍ 
نویسنده «کف خیابان» نوشته اش را به شهدای عرصه امنیت تقدیم می کند. به گمنامانی که در زمین مجهول اند و در آسمان مشهور. «و مجهولون فی الارض و معروفون فی السماوات»

هر چیزی که با عرصه امنیت ملی ارتباط پیدا کند در وهله اول هویتی پنهانی به خود می گیرد. بازیگران و بازیگردانان آن نیز هویتی مجهول پیدا می کنند که گاهی حداکثر در یک اسم «محمد» خلاصه می شوند و گاهی هم به اعداد مبدل می گردند مثل «مامور 233».

کتاب مستندی است داستانی مشتمل بر 101 قسمت. روایتی از یک تقابل میدانی در سال 88 و به قول نویسنده؛ در کف خیابون های تهران.

کتاب فضای داستانی بسیار زیبایی دارد. ذهن باز نویسنده کتاب باعث یکپارچگی بهتر و انسجام بیشتر متن اثر شده است. داستان غیر قابل پیش بینی است و مخاطب را کاملا با خود همراه می کند. در فراز هایی او را به فکر وا می دارد و در فضاهایی او را در متن رها می کند. اما هیچ گاه اصل ماجرا از دید خواننده کنار نمی رود.

لحظات تعقیب و مراقبت، درگیری و حتی لحظات استیصال فرمانده عملیات و توسل به حضرت معصومه به زیبایی در قالب کلمات به تصویر کشیده شده است.

چهره های سیاه و سفید داستان یک ویژگی مشترک دارند و آن هم تلاش خستگی ناپدیرشان است. تلاشی که سفید ها در راه خدا می کنند و سیاه ها در راه کدخدا و روباه پیر.

هر کدام از شخصیت های داستان به نوع خود جذاب اند حتی «جهاد عبدالله» که نقش کوتاهی در داستان بازی می کند اما من مامور 233 را به عنوان بهترین نقش آفرین داستان انتخاب می کنم هرچند در مواقع زیادی از داستان کارهایی را که انجام می دهد نه تنها درک نمی کنم بلکه ترجیح می دهم باور هم نکنم. البته امیدوارم امثال چنین مامورینی در سازمان وزارت اطلاعات بسیار زیاد وجود داشته باشند.

به نویسنده کتاب تبریک می گویم بابت قلم روانش و ذهن خلاقش. 
خواندن یک بار این کتاب را برای همه واجب می دانم و هدیه دادنش را مستحب.
موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۰۷
آرمان بدیعی

نظرات  (۲)

کتاب هاش در عین حال که به آدم اطلاعات میده...انقدر باز با عرض معذرت در مورد مسائل جنسی صحبت کرده که من واقعا نپسندیدم
پاسخ:
با سلام:
سپاس از اینکه به وبلاگ «اوج پرواز» سر زدید و ممنون از وقتی که گذاشتید برای نوشتن دیدگاه برای این پست.
با توجه به عصری که در آن قرار داریم که آدمها می توانند تنها با تایپ چند کلمه به هرآنچه محتویات مستهجن و جنسی است به راحتی دسترسی پیدا کنند، به نظر این حقیر بیان برخی واقعیات در این کتابها برای روشن شدن فضای جامعه قابل چشم پوشی است. چون قصد روشنگری است و نه اشاعه فحشا.
موفق و سربلند باشید.

واقعا کتاب عااالیه حتما بخوونید

پاسخ:
بله دقیقا همینطور است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">