اوج پرواز

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

پاسخ به یک شبهه درباره کتک زدن زن

پنجشنبه, ۱۹ فروردين ۱۴۰۰، ۰۷:۱۰ ب.ظ

سوال: بنده با خواندن آیه ای از قرآن که مربوط به زدن زن هاست، دچار حیرت و سوال یا بهتر است بگم شک شده ام که سالهاست بی پاسخ مانده. چرا اسلام به مرد اجازه داده تا زن را بزند؟

پاسخ استاد اصغر طاهرزاده:

این نکته را که می‌فرمایید بنده در شرح آیه‌ی ۳۴ سوره‌ی نساء با نظر به شواهد موجود و نظر بزرگان، متذکر شدم که موضوع مربوط به ترک خانه و احتمال همبستر شدن {زن} با مرد غریبه است که برای حفظ حرمت خانواده به جای آن‌که حدّ شرعی در دادگاه به صورت علنی اجرا شود، برای حفظ حریم خانواده فرموده‌اند تنبیهی که حکایت از ناراحتی مرد از نحوه‌ی رفتار همسرش باشد، إعمال شود، به اعتبار آن‌که بحث نشوزِ زن در میان است. زیرا در فضای کلی آموزه‌های دینی رعایت زنان به صورت جدّی توصیه و از طریق اولیای الهی عمل شده.

به عنوان نمونه پیامبر خدا «صلوات‌الله‌علیه‌وآله» فرمودند:

«وَ مَنِ اتَّخَذَ زَوْجَهً فَلْیُکْرِمْهَا‌»

هر کس همسری را اختیار می کند، بر او واجب است که او را اکرام کند.

و باز حضرت می‌فرمایند:

«خَیْرُکُمْ خَیْرُکُمْ لِنِسَائِکُمْ وَ بَنَاتِکُمْ‌»

بهترین مردان، مردانی هستند که با زنان و فرزندانشان به خوبی رفتار کنند.

و حضرت صادق «علیه‌السلام» فرمودند:

«اَکَثَرُ الخَیرِ فی‌النِّساءِ.»

بیشترین خیر و برکت همراه با زنان است.

نظرات  (۳)

عجب!! نشوز به معنی نافرمانی هست.

چه ربطی به خیانت و "احتمال همبستر شدن {زن} با مرد غریبه " داره؟؟؟!!

این ها چیه!!

در روایتی نشوز تعبیر به عدم اطاعت زن در همخوابگی آمده و در روایت دیگری مطلق نافرمانی زن..

و علیکم السلام

پاسخ:
سلام علیکم:
بنده شخصا حدیث شناس و مفسر قرآن نیستم که نظر شخصی بخواهم بدهم ولی تا جایی که می دانم یک مفسر قران از بررسی تمام روایات با هم آیه ای را تفسیر می کنند نه فقط با یک روایت. چون روایات به ظاهر معارض حتی در تفسیر آیات هم فراوان داریم. 
اگر این دستور برای هر گونه نافرمانی باشد حداقل باید یک روایت بدست ما رسیده باشد که پیامبر همسران خود را بخاطر نافرمانی کردن تنبیه بدنی کرده باشند! حتی نسبت به عایشه و حفصه که موارد رفتارهای نادرست و تنودخویی ها و نافرمانی های آنها نسبت به پیامبر در تاریخ ذکر شده جایی نیامده که پیامبر آنها را کتک زده باشد.

این یعنی تعطیل کردن احکام خدا. مطمئنن هر تعطیلی در احکام الهی فسادش از جای دیگری بیرون میزنه. بالا رفتن آمار طلاق نتیجه این مدرن شدن علما در تفسیر احکام الهی ست.

 

پاسخ:
بنده هم با شما موافقم که احکام الهی نباید تعطیل بشود چون فلسفه وجود احکام الهی جلوگیری از مفاسد احتمالی است. اما باید مراقب هم بود که به اسم تعطیل نشدن احکام الهی به نوعی افراط دچار نشویم.

سلام

حیف گفتی بحث نکنیم! :-)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">