اوج پرواز

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

15 پرسش معرفتی از استاد طاهرزاده

جمعه, ۱۰ دی ۱۳۹۵، ۰۵:۱۷ ب.ظ

 

15 پرسش معرفتی از استاد طاهرزاده

 

1.  میزان علم و قدرت خداوند متعال در این دنیا تا چه اندازه‌ای است؟
با توجه به این‌که تمام مخلوقات پرتو وجود حضرت حق‌اند و همین‌که او به خود علم دارد، به همه‌ی مخلوقات عالم است و همه در قبضه‌ی قدرت اوست. میزان علم و قدرت خداوند مطلق و نامحدود است.

 

2. میزان تاثیر وجود خدا در زندگی مادی بشر کجاست؟
عالم ماده نیز جزو مخلوقات حضرت حق است و تأثیر خداوند در عالم ماده تامّ و تمام است، منتها خودش خواسته تا انسان‌ها با اختیار خودشان سرنوشت خود را در نظام الهی شکل دهند.

3. با توجه به این که علم و زندگی در جهان امروز نیازی به توحید و ستایش دارد، حال جایگاه توحید و ستایش در پیشرفت زندگی را بفرمایید؟

توحید یعنی توجه به حضور خداوند در عالم و توجه به این‌که همه‌ی کمالات در نزد اوست و درنتیجه هرکس به اندازه‌ای که از طریق رعایت دستورات الهی و اُنس با حضرت حق با او مرتبط شود، به کمالات حقیقی دست می‌یابد و پیشرفت واقعی چیزی جز این نیست.

 

4. تفاوت بین پرستش‌هایی که در دنیای امروز در حال وقوع است با ستایش در دین اسلام چیست؟ همه‌ی این‌ها هم به دنبال خدا هستند و از جهات مادی پیشرفت قابل توجه‌ای دارند.

 جهان مدرن به جهت غفلت از حضور خداوند و دوری از اُنس با خدا به جهت روح سکولاریته‌ای که دارد، با انواع بحران‌ها و تیرگی آینده و یأس و افسردگی روبه‌رو شده به طوری که به قول «اریک‌فروم» روانشناس آمریکایی؛ در آمریکا تعداد تخت‌های بیمارانی که از مشکلات روحی رنج می‌برند از سایر بیماران بیشتر است. در این رابطه است که می‌توان به حقانیت آموزه‌های دینی به‌خصوص دین اسلام پی برد که می‌فرماید: «ألا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب‏» یعنی همه بدانید به اندازه‌ای که به یاد خدا باشید و دستورات حضرت ربّ‌العالمین را در زندگی‌هایتان وارد کنید، آرامش می‌یابید. و دین اسلام از طریق نماز که زیباترین نحوه‌ی پرستیدن است؛ نیازِ به پرستش را به بهترین نحو جواب داده از آن جهت که برنامه‌ی نیایش مورد نیاز بشر را در پنج مرحله و یا حدّاقل سه مرحله از بیست و چهارساعت تدوین نموده است.

 

5. نعمت‌هایی که در اختیار انسان است از طرف کیست؟ برای تشکر از این نعمت‌ها چه‌کار کنیم و شکل تشکر آن را بیان کنید.

هر نعمتی که به‌واقع نعمت محسوب شود، از طرف خداوند است زیرا به تعبیر قرآن که می‌فرماید: «لِلَّهِ الْأسْماءُ الْحُسْنى‏» همه‌ی کمالات از اوست و برای یافتن آن کمالات و نعمت‌ها باید دائماً با منبع و منشأ آن نعمت‌ها مرتبط بود.

 

6. چرا انسان در دین اسلام باید احکامش را رعایت کند؟ چرا باید نماز خواند و اگر با زبان ساده بگوییم خدایا شکرت پذیرفته نیست؟

خداوند می‌فرماید دوست دارم آن‌طور که خودم اراده کرده‌ام پرستش شوم «إنّی اُحِبّ أنْ اُطاعَ مِن حیثُ اُرید» [1] دوست دارم همان‏طور که اراده کرده‏ام اطاعت شوم. با توجه به این امر اگر کسی بخواهد به‌واقع خدا را عبادت کند باید به همان صورتی که پیامبران خدا گفته‌اند، عبادت کند که یک مورد آن «نماز» است.

 

7. آیا فردی که مسلمان هست ولی نماز نمی‌خواند و همین فرصت را برای مطالعه و تحقیق و ... هزینه می‌کند پیش خداوند اجر و مزدی ندارد؟

اگر کسی از دستورات حضرت حق سرپیچی کند مسلّم مطرود خداوند است و راه رسیدن به کمالات لازم و حقایق معنوی را به صورت واقعی از دست می‌دهد. و چون اقامه‌ی نماز حکمِ صریح خداوند است، پشت‌کردن به نماز، پشت‌کردن به خداوند است و گرفتارشدن به انواع محرومیت‌های روحی و روحانی.

 

8. آیا نماز می‌تواند در زندگی برای انسان آرامش روحی و ذهنی ایجاد کند؟

حتماً این‌طور است زیرا از طرفی می‌فرماید: «ألا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب» و از طرفی می‌فرماید: «أقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْری‏». پس بنابراین نماز یاد خداست و یاد خدا موجب آرامش قلب.

 

9. آیا حضور قلب در نماز می‌تواند به آرامش نمازگزار کمک کند؟

با توجه به این‌که نماز به معنای اصلی آن یاد و ذکر خدا است و شرایط اُنس با خداوند است؛ هر اندازه حضور قلب انسان در نماز بیشتر باشد، آرامش لازم و هدایت او بیشتر است.

 

10. تاثیر نماز در بهداشت  فردی نمازگزار تا چه اندازه است؟

بهداشت واقعی، پاکی از اخلاق بد و افکار فاسد است و نماز به حکم آن‌که وسیله‌ای است تا انسان از فحشاء و منکر باز شود، بهترین وسیله جهت بهداشت است تا انسانی مفید برای خود و جامعه ساخته شود. رسول خدا «صلوات‌اللّه‌علیه‌وآله» مى‏فرمایند: «النِّظافَةُ مِنَ الْایمَان وَ صَاحِبُهُ فِی الْجَنَّة»؛[2] نظافت از ایمان است و آن کس که با آن مأنوس است در بهشت است. روایت دیگرى هم داریم که حضرت على «علیه‌السلام» مى‏‌فرمایند: «الطُّهْر نِصْفُ الْایمَان»؛[3] پاکیزگى و نظافت نصف ایمان است. زیرا ایمان دو مرحله دارد؛ یک مرحله آن عبارت است از این‏که شما موانع تجلى انوار الهى را از قلب خود پاک کنید، مثل پاک‏ کردن حسد و کبر و غیره، و نصف دیگر آن تجلى انوار الهى است که خودِ خداوند به عهده گرفته است، و روایت دوم مى‏ فرماید آن نصف اولِ ایمان، با نظافت به ‏دست مى‏ آید که عبارت است از پاک ‏شدن از موانع انوار الهى یعنى پاک ‏شدن از امثال کبر و حسد و غیره‏.

 

11. آیا نماز می تواند به نمازگزار نظم داده و برایش برنامه ریزی کند؟

انسان‌های منظم انسان‌هایی هستند که بتوانند کارهای اصلی و فرعی را از همدیگر تفکیک کنند و هرکاری آن‌ها را به دنبال خود نبرد و انسانی که رعایت وقت نماز را بکند عملاً بین کار اصلی خود که بندگی خدا است و کارهای دیگر تفکیک می‌کند و در نتیجه زندگی منظمی خواهد داشت.

 

12. چطور نمازگزار زندگی‌اش را با نماز تنظیم می‌کند؟
وقتی رعایت اوقات نماز اول وقت را بکند.

 

13. آیا نیاز هست نمازگزار زندگی‌اش را با نماز تنظیم کند؟
بهترین کار این است که محورهای اصلی زندگی، اوقات نماز باشد.

 

14. آیا نماز در پیشبرد فعالیت های اجتماعی تاثیر دارد؟

همین‌طور است، زیرا اجتماع سالم اجتماع مبرا از فریب‌کاری است و این از طریق نماز محقق می‌شود که انسان را از فحشاء و منکر باز می‌دارد.

 

15. شکل برگزاری نمازهای جمعی (جماعت و جمعه) چه تاثیری در حکومت اسلامی و جامعه ایمانی دارد؟

این یک مژده‌ی الهی است که می‌فرماید: «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر» یعنی اگر جامعه‌ای می‌خواهد در سلامت بماند، باید نماز را وارد زندگی خود کند زیرا روح انسان‌های نمازگزار، روحِ  پذیرش حق و دوری‌کردن از باطل است و این یعنی سعی در حاکمیت دستورات الهی و بقاء حکومت اسلامی. همین‌که شما از طریق نماز با حضرت حق که همه‌ی خوبی‌ها است، روبه‌رو می‌شوید خود به خود میل شما از رجوع به بدی‌ها کاسته می‌شود . البته این بستگی دارد به این‌که ما چه اندازه در نماز خود عزم رجوع به حق را پیشه کرده باشیم.

 

 

نظرات  (۲)

۱۱ دی ۹۵ ، ۱۳:۴۲ سیامک پور اسد
✔ باتشکر... یاعلے
پاسخ:
سلام علیکم:
سپاس از حضورتان در «اوج پرواز
سلام به برادر آرمان عزیز
حقیقتا دلم برای شما و پست هاتون و فضای وبتون تنگ شده بود دراین یکسالی که فعالیتی نداشتم در وب بین دوستان دلم خواست گریزی بزنم به مطالب قشنگت و امیدوار بودم ب روز باشی ک خداروشکر بودی مثل همیشه فعال و حاضر درصحنه
آرمان عزیز موفق و پیروز باشی
قلمت پایدارمومن
پاسخ:
و علیکم السلام برادر:
خوشحالمان کردی مومن. نظر لطفتان است. بنده هم حضورم کمی کم رنگ شده ولی خب کم و بیش هستیم.
من هم برای شما آرزوی موفقیت و سلامتی و بهروزی دارم.
التماس دعا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">