اوج پرواز

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

معرفی کتاب «حاج قاسم» (جلد دوم)

دوشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۰۰ ق.ظ

کتاب «حاج قاسم ۲» منتشر و روانه بازار شد

با سلام:

یکی دیگر از کتابهایی که در این ایام توفیق مطالعه آن را داشتم. جلد دوم از مجموعه خاطرات سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است.

تفاوتی که این کتاب با جلد اول آن دارد این است که علاوه بر سخنرانی های خود حاج قاسم به روایتگری های سایر همرزمان درباره این شهید بزرگوار پرداخته. یعنی از نگاه بیرون هم به حاج قاسم توجه شده. این کتاب به نسبت جلد اول زوایای پنهان بیشتری از این اسطوره شهادت را روشن می کند و از نظر عاطفی و احساسی انسان را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد بخصوص آنجا که با بیان مظلومت شهدا در عملیاتها و شرح شهادت یاران چهره دیگری از ظلم استکبار در حق مردم ایران به نمایش گذاشته شده. همچنین در این کتاب به زبان خود حاج قاسم سایر شهدای همرزم سردار نیز به مخاطب معرفی می شوند. شهدایی که اغلب آنها برای مخاطب ناشناخته اند و بسیار مورد علاقه سردار بودند و شهادت آنها غم بزرگی بر دل ایشان گذاشت. 

گوشه ای از روح لطیف حاج قاسم به روایت این کتاب:

در یکی از روزهای عملیات والفجر ۱۰، حاج قاسم به دیدگاه آمد. ایشان دوربین را روی شهر خرمال و حلبچه زد. وقتی همه این شهرها را نگاه کرد، با حالت امیدواری به نتیجه عملیات، شروع کرد به خواندن این دو بیتی:

قدت از دور می‌بینُم بَسُم نی

به جایی رفته ای تو دسترسُم نی

به جایی رفته ای که گل بچینی

که هر چه گل بچینی مُو بَسُم نی

توجه بسیار زیاد حاج قاسم به حفظ نیروهای تحت امر و مسائل عاطفی پشت جبهه:

راوی حاج قاسم: (قبل از عملیات والفجر ۱۰)

برادرها! من توصیه می کنم آدمهای عیال وار را که در بین نیروهایتان هستند، پنج تا بچه دارند، شش تا بچه دارند ما به حضور این عزیزان الان نیاز نداریم. یعنی توی اضطرار نیستیم که اینها را وارد عمل کنیم که شهید بشوند. کسی که وابسته به شهید است، فرزند شهید هستند، اینها را وارد عمل نکنیم. ما الان در اضطرار نیستیم، اشکالی ندارد. بچه های کم سن و سال بچه هایی که توان ندارند و پیر مردها را وارد گردانهای رزمی نکنیم، نیرو داریم. کاری نکنیم کسی که نیاز نداریم بیاوریم در عملیات و آنجا شهید و مجروح بشوند. کسی که شوهر همسر شهید است، یعنی اگر همسر شهید را گرفته و توی گردان شما هست شرعا وارد عمل نکنید. یعنی چیز صحیحی نیست. توجه کنید! داشتیم خواهری که همسرش شهید شده،‌ رفته شوهر کرده و شوهرش به جبهه آمده شوهر دومش هم شهید شده، این برایشان خیلی تلخ است، مشکل است. اینها را گفتم که برادرها همه تکلیفشان را بدانند.»

در این کتاب ۱۶۷ صفحه ای نیز به مانند مجلد اول کتاب، سمت راست هر صفحه یک عکس رنگی بیاد ماندنی از حضور سردار در جبهه های حق علیه باطل وجود دارد.

توصیه می کنم کتاب را حتما بخوانید....

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">