اوج پرواز

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

مدیریت اقتصاد خانواده (پرسش و پاسخ از دکتر حبشی)

يكشنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۰۰ ق.ظ

 

(پرسش و پاسخ از دکتر حبشی)

مشاوره اول:
موضوع: فروش طلا بخاطر همسر
سوال:
همسرم بدون ایکه رضایت من را جلب کند هر بار که به پول احتیاج دارد به راحتی می آید می گوید باید طلا بفروشیم. این همه گذشت که اصلا به چشم نمی آید که هیچ، وظیفه محسوب شده چی می شود؟!
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
اگر مرد دارای ویژگی هایی همچون :
1. سعی و تلاش وافر برای تامین زندگی.
2. فشار مالی موقتی که در آینده ای نزدیک برطرف شده به گشایشی دست پیدا می کند.
3. تبدیل امکانات مالی به مخارج ضروری.
4. کارپیگیر و پرحجم است ، منعی ندارد که شما همه طلاهایتان را هم در مسیر زندگی و برای عبور از تنگناهای آن هزینه کنید تا در آینده و پس از گشایش ، مرد در تامین مفصل زن کوتاهی نداشته باشد اما اگر مرد مردی ، تنبل ، کم تلاش ، فراری از کار و زحمت ، سرگرم به تفریح و مصرف غیرضروری و تجملات و هزینه کردهای بی ارزش است و برای مخارج اینها دنبال هزینه کرد از طلاها و هدایای شماست ، باید بدون تندی و غوغا ، با نرمی و ملایمت ، از هزینه کردها اجتناب کنید و یا اگر مرد اصرار زیادی دارد در قبال آن سند منزل یا مایملک دیگری را بنام شما ثبت کند.

 
مشاوره دوم:
موضوع: شغل معلمی برای زن
سوال:
اشتغال برای زنان خوب نیست و جدای از بحث فعالیت یا اشتغال برای زنان یک سوال دارم: اگر من دختر خواستم سر کار بروم از بین شغل معلمی که 24 ساعت در هفته هست و پرستاری که شیفتی می باشد و شغل کارمندی کدام یک بهتر است؟ به قول معروف از بین بد و بدتر کدام یک بهتر هست؟ به نظر خودم چون در آینده می خواهم تشکیل خانواده بدهم شغل معلمی سازگارتر هست؟ هم از لحاظ محیط هم از لحاظ نوع کار. منظورم اینه که اگر فقط در این 3 مورد حق انتخاب داشتم کدام بروم؟ نظر شما چیست؟
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
فعالیتی که با ویژگی های روان رفتاری زن هماهنگ است و قصد از حضور در آنها اشتغال و درآمد نیست و فایده و تاثیر داشتن است ،‌ نه تنها منعی ندارد که مفید هم هست بشرط آنکه گرفتار قواعد و ضوابط الزام آوری که لطافت و آرامش زن را تخریب می کند در میان نباشد معلمی که کار تربیتی زن را ممکن می کند مفید است.

 
مشاوره سوم:
موضوع: استفاده مرد از درآمد زن
سوال:
من خانمم شاغل هستش بعد از 6 سال زندگی جدیدا با مشکل من و تویی درامدهامان مواجه شدیم، نمی دانم اشکال از کجاست؟ می شود راهنماییم کنید ببینم چطوری می توانم مشکل را حل کنم؟
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
مسئول تامین نیازهای معیشتی زندگی مرد است انتظار بهره مندی از درآمد زن ، دون شان مرد است مرد قوی و درست ، چشمش به درآمدی که زن دارد نیست و حتی اگر زن خودش درآمدش را به مرد تقدیم کند هم باید از بهره مندی از آن اجتناب کند و آن درآمد را برای زن سرمایه کند و آنرا ارتقاء‌ دهد نه اینکه خرج هزینه های زندگی کند اگر گاهی نیاز مالی پیدا کرد می تواند از درآمد زن وام بگیرد ولی اینکه مدعی آن درآمد شود شرعا و اخلاقا درست نیست.
 
مشاوره چهارم:
موضوع: هزینه های دختر در دوران عقد به عهده کیست؟
سوال:
در جلسات خواستگاری در رابطه با روابط جنسی و تمکین زن صحبت کردیم و همچنین حقوقی که زوجین نسبت به یکدیگر دارند که نفقه و مهریه در قبال تمکین و اجازه از حقوق زن است. شما در جواب سوالات که تامین هزینه ها در دورن عقد به عهده ی خانواه ی زن است ولی زنی که هر وقت همسرش نیاز داشت و پاسخ داد چطور تامین هزینه از نظر شرعی با کیست؟ آیا این رفتار من در قبال نیازهای همسرم درست است؟ به دلیل شرایط منزل ما من خانه پدر شوهرم هستم بیشتر برای اینکه در کنار همسرم باشم در دوران عقد. همسرم در خرید لباس و لوازم آرایش که برای جذابتر شدن برای همسرم احتیاج دارم سختگیری می کند و می گوید به دلیل خانه دار شدن است. می ترسم این رفتار بعد از عروسی هم ادامه داشته باشد کلا خانواده ی همسرم به در خرج کرد سختگیر هستند و همسرم می گوید ار بقیه خانواده ولخرج تر است.
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
ارسال شما دوتا موضوع دارد : یکی اینکه وظیفه شرعی تامین نیازهای زن و مرد در دوران عقد به عهده کیست و چطور است . و دیگر نوع رفتاری که همسرت دارد
در مورد اول : این عرف نگهداشتن در دوره عقد ، یک تکلیف و برنامه و مقدمه حتمی نیست و زن می تواند بعد از عقد شرعی ، به تمامه در اختیار مردش باشد بشرط آنکه مرد هم نفقه لازم و ابزار معیشت زن را فراهم کند . مثلا اگر مردی امکاناتش آماده بود می تواند بعد از قرائت خطبه عقد ، زنش را بردارد و به منزل خودش ببرد . اما در این عرفی که دوران عقد دارد و مرد آمد و شدش به منزل خانواده همسرش با ملاحظاتی روبرو ست و عموما تمکین زن و مرد هم محدود به رعایتهایی ست ، مرد شرعا مکلف به تامین نیازهای زندگی زن نیست و همه ارائه هایش ، لطف محسوب می شود . که البته مرد باید بداند که هرقدر در این دوران لطفش به زن بیشتر و فراگیرتر باشد ، انس بهتری بین خودش و زن برقرار می کند
اما در مورد مسئله دوم : اگر مرد در پرهیز از مخارج مصرفی جاری ، بدنبال نایل آمدن به وسایل ضروری زندگی ست ، مرد درست و خوبی ست و زن باید این مسئله را در مرد تقویت کند . مثلا مردی می گوید بجای آینه و شمعدان و یا مخارج اضافی و غیرضروری ، دنبال خرید زمینی باشیم و وسیله ای بگیریم مراقب باش مرد آینده بین و مسئولیت شناس را با ترجمه های غلط خودت دنبال دم غنیمت شماری و لذت جویی بدون نگاه به آینده نفرستی!
 
مشاوره پنجم:
سوال:
الگوی مناسب برای خرج کردن در زندگی از طرف مرد چگونه باید باشد؟
پاسخ:

بسم الله الرحمن الرحیم
مدیریت مالی با مرد است و زن باید از مدیریت مالی و اطلاع از میزان و نحوه کسب مالی مرد در امان و جدا باشد و مرد باید نسبت به تامین های زن و زندگی دارای چند ویژگی باشد تا زندگی برای مرد و زن در حوزه تامین معیشتی در یک تعادل رضایت بخشی قرار بگیرد:
1. اینکه مرد گشاده دست و سخی باشد و در تامین نیازهای زن و زندگی همت داشته باشد و لطفش را به موقع عرضه نماید.
2. زن برای طرح نیازهایش مجبور به شرح نیازها یا قانع کردن مرد نباشد . یعنی مرد در برابر نیازهای زن برای چه و چرا و چه خبر است و لازم نیست و بشود برای بعد و مثل اینها نداشته باشد.
3. مرد گمان نکند که تنها نیازهایی قابل تهیه کردن هستند که مورد تایید مرد باشند و بر حسب میزان شوق و تمایل زن ، تامین ها را فراهم کند ، نه رای خودش.
4. در تامین ، اولین مسئله ای که مرد باید توجه به آن داشته باشد ، ایجاد امنیت روانی زن باشد.

5. زن برای نیازهای مالی که دوست دارد بدون اطلاع مرد هزینه کند ماهانه داشته باشد و مرد پیگیر هزینه کردهای زن نباشد.
 
مشاوره ششم:
موضوع: راهکار برای بهبود رابطه عروس و مادر شوهر
سوال:
می خواستم من را راهنمایی کنید که چطوری بدبینی مادرم با همسرم را درست کنم و مثل دو تا دوست شوند؟
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
چند کار بکن:
1 - خیلی مهربان و نرم از مادر بپرس رنجش هایش از همسرت در چیست و هر موردی را که نام برد نه نفی کن و نه تایید ، فقط گوش کن.
2 - موضوعاتی را که حقش شناختی و برایش لازم دیدی را نه به عنوان انتظار و شکایت مادرت ، بلکه بصورت علاقه و میل خودت به همسرت توضیح بده و بگو اگر این رفتارها انجام شوند خیلی جایگاه تو در قلب من بالا می رود.
3 - موضوعاتی که بیجا و غلط دیدی و یا از سر بدبینی و امثال آن ، بجای دفاع از همسرت ، بگو چقدر از این گمانهایی که راجع به همسرت در مادرت هست دلت شکست و حالت گرفته شد . حتی خوب است گریه کنی و بگویی از اینکه اینطور فکر می کنید خیلی منقلب شدم . بدون آنکه نفی کنید گمانهای غلط مادر را بخواهید که اینها را کنار بگذارد.
4 - نشان بدهید که چقدر آرزو داشتید یک رابطه عاطفی عمیق بین مادر و همسرتان شکل بگیرد و به مادر بگویید مخصوصا از شما که بزرگتر هستی خیلی دوست میداشتم یک کارهای شیرین نسبت به همسرم انجام میدادی مثل احترام کردن ، رسیدگی ، ابراز دلتنگی ، هدیه دادن و مثل اینها.
 
مشاوره هفتم:
موضوع: نگهداری از مادر پیرم
سوال:
من یک مادر پیر دارم تنهاست و برادر و خواهر ها شبها نوبتی پیش مادر می مانیم که نترسد. همسر من زیاد میل آنجا آمدن ندارد. به من هم حرف نمی زند. هر وقت نوبت خوابیدن خانه مادرم می شود یک درد سر بزرگ داریم سر و صدا، به زور باید ببرمش با زبان خوش، با مهربونی، خیلی راه امتحان کردم ولی دیگر نمی دانم چکار کنم؟
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
اگر برایتان مقدور است برادر و خواهرها پول بگذارید و برای مادرتان یک خدمه بگیرید که از او نگهداری کند . آدمهای زیادی هستند که جا و خوراکی ندارند و مایل هستند برای یافتن همین مقدار امکان هم به انجام خدماتی مثل نگهداری از یک پیرزن پیر با رضایت کامل بپردازند . اینطوری هم کار شما سبک می شود هم مادرتان بهتر رسیدگی می شود .
اما اگر امکان چنین کاری را ندارید در شبهایی که نوبت توست فقط خودت برو و همسرت را نبر . همسرت را هر چندوقت یکبار که خودش ابراز تمایل کرد ببر . اینکه داری به این ترتیب زنت را با مادرت و خودت به جنگ می اندازی کار غلطی ست . ضمنا همسر تو مسئول به نگهداری از مادرت نیست و باید طوری عمل بکنی که او با میل و رضایت اینکار را بکند نه با فشار و دعوا و برخورد .
 
مشاوره هشتم:
موضوع: بی احترامی های همسرم به خانواده ام
سوال:
گاهی خواهر و یا مادرم از برخورد و رفتار های همسرم ناراحت می شوند. بنده گفته ام که اگر همسرم در پیش روی من بی احترامی کرد، بعدا خودم با ایشان در میان گذاشته و توبیخ می کنم. ولی اگر ندیدم، کلام شما را منتقل نمی سازم. خودتان اگر خواستید کاری بکنید و حرفی را در مقابل بزنید، به بنده ارتباطی ندارد مگر اینکه در پیش روی بنده گفته شود که در این صورت بنده از خانمم حمایت می کنم.آ یا این بیان درست است یا به گونه ی دیگر در مقابل بی احترامی هایی که به خانواده ی من از طرف همسرم می شود باید عکس العمل نشان دهم. چه کار هایی را که من می بینم و یا نمی بینم ولی از دیگران می شنوم.
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
اولا باید به خانم و خانواده تان یاد بدهید میل شما این است که یک رابطه عاطفی عمیق بین آنها ببینی. باید یادشان بدهی با بدگویی از همدیگر پیش من قربی ندارید. یادشان بده من آن کسی را خیلی دوست دارم و می پسندم که به دیگری محبت کند حتی اگر محق نباشد.
به مادر بگو اگر می خواهی مرا خوشحال و مسرور کنی به همسرم خدمت کن و همین حرف را به خواهر و همسر هم یاد بده. وقتی از رفتار زشت دیگری برایت گزارشی آوردند ، گزارش آورنده را توبیخ کن و بگو وقتی پیش من عزیز می شوی که خبر لطفت به دیگری را برایم بیاوری.
بدترین کار واگذاری مادر و خانواده و زن به همدیگر است. اینکه بگویی بروید خودتان بین خودتان مسئله تان را حل کنید ، ابتدای جنگ و مصیبت است. برعکس باید یاد بدهی تحت هیچ عنوان با هم برخوردی نداشته باشید و یادشان بده معبر ورود خانواده و زن به یکدیگر ، تو هستی و باید دلخوری و رنجهایشان را از هم، پیش تو بیاورند و تو نیز بودن آنکه موضعی در برابر دیگری و تایید شکایت کننده بگیری ، ضمن بیان موضوع بالا که توضیحش را دادم ، نشان بدهی شنیدی و خودت تصمیم میگیری چه موضعی داشته باشی . و اجازه نده موضعت را آنها تعیین کنند که با او فلان کن و بهمان کن.

 
مشاوره نهم:
موضوع: توجه به رنجش همسر
سوال:
گاهی اوقات خانمم در برخورد هایی که با مادر و خواهرم دارند، ممکن است سوءتفاهم هایی برایشان پیش اید و یا اینکه واقعا انها یک عمل نادرستی کرده باشند. ایشان معمولا به بنده ان کارها را منتقل نمی سازند ولی ناراحتی انها مشخص است. اولا ایا من پرس جو بکنم احوال ایشان و علت نارحتی ایشان را و یا اینکه منتظر بمانم خودایشان حرف بزنند؟ ثانیا اگر ایشان صحبت کردند، بنده سعی می کنم که طرفداری و یا توجیه فعل مادر یا خواهرانم را نکنم و فقط گوش دهم و اگر منطقی بود بیان ایشان تایید می کنم و الا نفی می کنم. ایا این کار درست است یا خیر؟
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
نه بواسطه این موضوع ، که لازم است هر وقت رنجشی را در همسر شاهد بودید توجه نشان بدهید . و یکی از موارد توجه بخشیدن پرسیدن علت است. و همین توجه نشان دادن ، نشان می دهد که قرار نیست پاسخی بدهیم و قانعش بکنیم و محکومش کنیم. چون آن چیزی که باید برای شما مهم باشد ، توجه به رنجش همسر است خواه محق باشد خواه نباشد. و شما بجای موضع گیری نسبت به خانم یا مادر باید توضیح بدهی من از اینکه برایت رنجشی پیش آمده آزرده شدم. یعنی نفی کردن در مواردی که محق نیست هم غلط است. چون اصلا قرار نیست تو به موضوع بپردازی و قرار است به رنجش توجه کنی. آنگاه می توانی سفارشت را هم بگویی.
 
مشاوره دهم:
موضوع: چگونگی برخورد با دستورهای همسر
سوال:
اگر مرد در کارهای شخصی اش خیلی دستور دهد مثلا گوشیم را بیار، جورابم را بیار، آب بیار و... اگر دستوراتش انجام نشود می گوید تنبل و بعضا قهر می کنند باید چه کار کرد؟
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم اینها اسمش دستور دادن نیست ، و بیشتر نوعی ارتباط داشتن با زن است الزامی ندارد که شما این اوامر را انجام هم بدهید و چه بسا اگر با رنجش و دلخوری انجام دهید ، همان بهتر که انجام ندهید . اما اگر درک درستی از زندگی داشته باشید ، می توانید از همین صدا زدنها ، انس و مهر بسازید . مثلا وقتی جورابش را می برید ، بگویید این هم جورابهای همسر نازنینم و یک بوسی هم از او بکنید و خودتان را هم به او بمالید . آنوقت خواهید دید که هم دستوراتش کم یا حذف می شود ، و هم از وجود شما لذت می برد.

نظرات  (۱)

۲۲ اسفند ۹۵ ، ۰۹:۴۴ ... یک بسیجی ...
رحلت جانسوز مادر سقای آب و ادب و علمدار دشت کربلا، شاه بانوی بنی هاشم، حضرت امّ البنین(علیه السلام) بر تمامی شیعیان و محبّان تسلیت باد.

التماس دعا

پاسخ:
سلام علیکم:
بنده هم سالروز این رحلت جانسوز را به شما تسلیت عرض می کنم.
محتاجیم به دعا.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">