«وقتی دشمن اصلی گم می شود»
«تفسیر سوره ممتحنه - جلسة چهارم - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶»
«استاد اصغر طاهرزاده»
«وقتی دشمن اصلی گم می شود»
«تفسیر سوره ممتحنه - جلسة چهارم - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶»
«استاد اصغر طاهرزاده»
«راه های بخشش و جبران گناه»
از طرفی می دانیم که تشریع نماز و چگونگی خواندن نماز بر پیامبر (ص) در شب معراج صورت گرفته و به موضوع معراج پیامبر هم در سوره اسراء اشاره شده و از طرفی سوره اسراء در اواخر حضور پیامبر (ص) در مکه نازل شده و پنجاهمین سوره نازل شده از طرف خداست. پس چگونه است که در سوره «علق» که اولین سوره نازل شده بر پیامبر (ص) است این آیات آماده: «أَرَأَیْتَ الَّذِی یَنْهَى * عَبْدًا إِذَا صَلَّى» «آیا دیدى آن کس را که باز مى داشت * بنده اى را آنگاه که نماز مى گزارد» که اشاره دارد به کسی که مانع از نماز خواندن پیامبر (ص) می شده؟ مگر در زمان نزول سوره «علق» نماز وجود داشته که پیامبر (ص) مشغول خواندن نماز بوده اند در حالی که دستور خواندن نماز و چگونگی آن در شب معراج بر پیامبر نازل شد؟
پاسخ از تفسیر المیزان علامه طباطبایی:
جمله ای از حضرت امام هست که حفظ جمهوری اسلامی از حفظ جان یک نفر ولو امام زمان (عج) باشد مهم تر است.
«امروز ما از روزهای قبل بیشتر احتیاج به همبستگی داریم. امروز ما مواجه با همه قدرتها هستیم و آنها در خارج و داخل دارند طرح ریزی میکنند؛ برای اینکه این انقلاب را بشکنند و این نهضت اسلامی و جمهوری اسلامی را شکست بدهند و نابود کنند. و این یک تکلیف الهی است برای همه که اهمّ تکلیفهایی است که خدا دارد؛ یعنی، حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر - ولو امام عصر باشد - اهمیتش بیشتر است؛»
صحیفه نور جلد ۱۵ - صفحه ۳۶۵"
--------------------------
از عالمی که انقلابی هم هست این رو پرسیدم خیلی راحت گفتند خب امام اشتباه کرده، ولی باز این سخنان برام قابل هضم نیست، هر چند امام خمینی را معصوم نمی دانم ولی امام اگر اشتباهی در این سطح هم داشت (در سال ۶۲) بعدا آنرا اصلاح می کرد هرچند شده بصورت ضمنی. یک حسی بهم میگوید ممکن است صحبت درست باشد ولی عمقی دارد که متوجه نیستم»
«بهترین دلیل که آینده از آن ما است»
مارکو کانلوس: سفیر سابق ایتالیا در عراق و سازمان ملل:
«اگرچه ۴۱ سال از انقلاب ایران میگذرد، اما تاثیرات و پیامدهای اجتماعی و جغرافیایی این تحول بر منطقه غرب آسیا همچنان ادامه دارد. تغییر حکومت در تهران در سال ۱۹۷۹، آمریکا را از یکی از مهمترین سرمایههای خود در منطقه محروم کرد. بازارهای انرژی پس از سال ۱۹۷۳ تحت تاثیر شوک دوم نفت قرار گرفتند. از همه مهمتر تقابل اسلام و غرب رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت.
انقلاب اسلامی سرانجام باعث ایجاد سلسلهای از وقایع در منطقه مشابه جنگهای قرن سیزدهم در اروپا شد، با این تفاوت قابل توجه که نسخه خاورمیانهای این جنگ، توسط اعراب به رهبری آمریکا از یکسو و ایران و همراهانش از سوی دیگر انجام میشود. محور مقاومت اکنون به چهلمین سال خود رسیده و هیچ نشانی از پایان یافتن ندارد.
با این حال معنای انقلاب ایران فراتر از مسائل صرف جغرافیایی و اجتماعی است و درک عمیق تری میطلبد. درک یکی از اقدامات کمتر شناخته شده، اما مهم بنیانگذار انقلاب، آیتالله روحالله خمینی، چند ماه قبل از درگذشت وی، ممکن است در فهم این امر مفید باشد.
امروز که آمار جانباختگان کرونا در ایران را از اخبار دیدم یک دفعه به ذهنم رسید این آمار را با تعداد شهدای روزانه در جنگ تحمیلی مقایسه کنم که از آمار بدست آمده شگفت زده شدم!
«احتضار مومن و ملاقات با امام معصوم»
«شرح کتاب معاد بازگشت به جدی ترین زندگی» - جلسة چهل و چهارم»
«استاد اصغر طاهرزاده»
«چگونگی حضور برزخی در دنیا»
«شرح کتاب معاد بازگشت به جدی ترین زندگی» - جلسة چهل و سوم»
«استاد اصغر طاهرزاده»
«یقین و چگونگی گذر از برزخ ها»
«شرح کتاب معاد بازگشت به جدی ترین زندگی» - جلسة چهل و دوم»
«استاد اصغر طاهرزاده»
استاد اصغر طاهرزاده:
بحثی که ما بتوانیم نسبت خود را با غرب تعریف کنیم، هنر بزرگی است که امثال شهید آوینی ها میتوانند راهنمای آن باشند بخصوص که بین «فرهنگ غربی» و «تکنیک غربی» و «خرد مدرن» باید تفکیک کرد.
فرهنگ غربی چه خوب باشد و چه بد باشد، از آن ما نیست. و تکنیک غربی نوعی انحراف از انکشافی بود که باید بشر این تاریخ بدان وارد میشد و غرب با روحیه ی خودخواهی خود آن را از آن خود کرد و مشکلی برای جهان بشری به وجود آورد و انقلاب اسلامی در هویت خود مقابله ی اساسی با این غرب دارد و بحث «خرد مدرن» که رهبر معظم انقلاب تحت عنوان «العلم سلطان» از آن سخن می گویند، هیچ ربطی به دو قسمت قبلی ندارد و متأسفانه عده ای به بهانه ی سخن مقام معظم رهبری به قسمت اول و دوم می پردازند.
«غدیر و تعقل در بستر اسلام، یا تعقل در عرض اسلام»
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
«الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً» (مائده/۳)
۱. پس از اِتمام دین باید به عمیقشدن در دین قدم گذاشت و آیهی فوق افقی را در مقابل ما میگذارد تا در دل اِتمام دین از نظر ظاهر، به اِکمال دین از نظر باطن بپردازیم، تا ظاهرگرایان، حجت دینداری محسوب نشوند.
سلام علیکم:
در یکی از پاسخها گفتید که برای رونق بیشتر غدیر و انقلاب با انسانهایی که ما را رنجانده اند و رهایشان کرده ایم، آشتی کنیم. آیا جایزاست حتی با کسانی که بخاطر انقلاب و عناد با انقلاب و عدم نسبت برقرار کردن با انقلاب آن هم از سر استدلالهایشان، نسبت خوبی نداریم، آشتی کنیم و حتی با کسانی که نسبت با انقلاب مخالفت دارند یا حتی در برابر آن ایستاده اند و با ایستادگی شان مقابل انقلاب، خون دل خوردن پیش آورده اند و در صحنه ها و بزنگاه ها علیه انقلاب و ولی فقیه ایستاده اند، اظهار مودت کنیم یا باید مانند مولایمان امیرالمومنین جاذبه و دافعه توامان داشته باشیم و در چنین صحنه هایی دافعه علوی داشته باشیم؟
پاسخ استاد اصغر طاهرزاده:
سلام خدمت استاد طاهرزاده:
در برخی روایات نقل شده است:
«لَا یُسْأَلُ فِی الْقَبْرِ إِلَّا مَنْ مَحَضَ الْإِیمَانَ مَحْضاً أَوْ مَحَضَ الْکُفْرَ مَحْضاً وَ الْآخَرُونَ یُلْهَوْنَ عَنْهُم؛
در قبر سوال نمی شود مگر از کسانی که ایمان خالص یا کفر خالص دارند و از افراد دیگر صرف نظر می شود. الکافی، ج۳، ۲۳۵
ابوبکر حضرمی می گوید از امام صادق (ع) پرسیدم: من المسئولون فی قبورهم:
از چه کسانی در قبرهایشان سوال می شود فرمود: از کسانی که ایمان خالص یا کفر خالص دارند. فروع کافی ،ج۲،ص ۲۳۷
منظور این دسته از روایات را می شود بیان بفرمایید؟ یعنی افراد عادی مثل ما که اکثریت مردم هستیم و آن ایمانی را که باید در قلب مان وارد بکنیم وارد نشده، سوال و جواب فرشتگان الهی را نداریم؟ آیا ما که شیعه و محب اهلبیت عصمت و طهارت هستیم با همین اعمال و با همین گناهان جزو کسانی هستیم که ایمان خالص دارند؟ چون در روایت هم به این مضمون داریم که امام معصوم میفرمایند روز قیامت هیچ کدام از شیعیان جهنم نمیروند ولی والله من از برزخ شما نگرانم.
پاسخ استاد اصغر طاهرزاده:
«گذر از برزخ ها»
«شرح کتاب معاد بازگشت به جدی ترین زندگی» - جلسة چهل و یکم»
«استاد اصغر طاهرزاده»
«گذر از برزخ ها در دنیا»
«شرح کتاب معاد بازگشت به جدی ترین زندگی» - جلسة چهلم»
«استاد اصغر طاهرزاده»
«مشاهدة برزخ و برزخیان»
«شرح کتاب معاد بازگشت به جدی ترین زندگی» - جلسة سی و نهم»
«استاد اصغر طاهرزاده»
«چگونگی نگاه به برزخ و قیامت»
«شرح کتاب معاد بازگشت به جدی ترین زندگی» - جلسة سی و هشتم»
«استاد اصغر طاهرزاده»
«دشمن شناسی و جوانمردی ابراهیم گونه»
«تفسیر سوره ممتحنه - جلسة سوم - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱»
«استاد اصغر طاهرزاده»
«برزخ و آزادی از زمان (۲)»
«شرح کتاب معاد بازگشت به جدی ترین زندگی» - جلسة سی و هفتم»
«استاد اصغر طاهرزاده»
«مودت به کفر و خروج از تعادل دینی»
«تفسیر سوره ممتحنه - جلسة دوم - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴»
«استاد اصغر طاهرزاده»
سلام: سوال من در ارتباط با ولایتمداری مالک اشتر هست. اخیرا مقاله ای منتشر شده و عموما طرفداران مشائی از اون استفاده می کنند برای اینکه احمدی نژاد مشائی مدار، را به گونه ای نشون بدن که در چارچوب ولایتمداری جا بشه. گویا با این بیان تونسته اند شخصیت مالک را در حد شخصیت احمدی نژاد تنزل دهند و الان مشکل عملکرد احمدی نژاد نیست بلکه این رهبری ست که رفتارش با عملکرد صحیح یک رهبر دینی همخوانی نداره. مشابه جمله آیت الله جوادی را اگر بخواهیم بگوییم اینکه اخمدی نژاد را نتوانستند به مرتبه مالک برسانند ولی مالک را تونستند به مرتبه احمدی نژاد تنزل دهند. نظر شما رو در این خصوص می خواستم جویا شوم. مقاله عینا نقل می شود (۱)
پاسخ استاد اصغر طاهرزاده:
برای ساخت مدینه فاضله همّتی به همّت حضرت امام «رضواناللّهتعالیعلیه» و مقاومتی به پشتکار رهبر معظم انقلاب «حفظهاللّه»، و آرامشی به آرامش حاج قاسم و دغدغهای برای مؤثربودن در این تاریخ به دغدغهی شهید حججی، و کلامی فاخر به کلام شهید آوینی در میان میآید.
«برزخ و آزادی از زمان (۱)»
«شرح کتاب معاد بازگشت به جدی ترین زندگی» - جلسة سی و ششم»
«استاد اصغر طاهرزاده»
«چگونگی استقبال قبر از مومن و کافر»
«شرح کتاب معاد بازگشت به جدی ترین زندگی» - جلسة سی و پنجم»
«استاد اصغر طاهرزاده»
«تمثیل برزخی عقاید و اخلاق در قبر»
«شرح کتاب معاد بازگشت به جدی ترین زندگی» - جلسة سی و چهارم»
«استاد اصغر طاهرزاده»
«مبانی فلسفی معاد جسمانی (۲)»
«شرح کتاب معاد بازگشت به جدی ترین زندگی» - جلسة سی و سوم»
«استاد اصغر طاهرزاده»
«مبانی فلسفی معاد جسمانی (۱)»
«شرح کتاب معاد بازگشت به جدی ترین زندگی» - جلسة سی و دوم»
«استاد اصغر طاهرزاده»
«نقش چهرة برزخی نماز و ولایت و غیره»
«شرح کتاب معاد بازگشت به جدی ترین زندگی» - جلسة سی و یکم»
«استاد اصغر طاهرزاده»
«تفاوت چهرة دنیایی اعمال با چهرة قیامتی آنها»
«شرح کتاب معاد بازگشت به جدی ترین زندگی» - جلسة سی ام»
«استاد اصغر طاهرزاده»
«چگونگی نظر به ابعاد برزخی»
«شرح کتاب معاد بازگشت به جدی ترین زندگی» - جلسة بیست و نهم»
«استاد اصغر طاهرزاده»