اوج پرواز

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها
Image result for ‫دوستی های بعد از ازدواج‬‎

 

«روابط با جنس مخالف در بعد از ازدواج»

 

مشاوره اول

موضوع: با بد دلی شوهرم چطور برخورد کنم؟

سوال:

الان یک ساله که رفتیم خونه خودمون. شوهرم ادعا میکنه که بد دل نیست اما رفتارش به نظر من خیلی شکاکانه است. بعضی وقتا که دیر جواب تلفنش رو میدم بعد که دلیلش رو توضیح میدم حرفم رو باور نمیکنه بهم میگه دروغ میگی و قهر میکنه این یک نمونه اش است کلا واسه هر چیز ساده بهونه میگیره. شما بگین چه طوری اعتمادش رو جلب کنم.

پاسخ:

 

بسم الله الرحمن الرحیم.
برایش توضیح بده به چیزهایی که او حساس است، مثل حریم تو، حواست هست و حتی اگر شوهر هیچ توصیه ای نداشته باشد خودت از ناحیه ایمانت و انزجاری که به گناه داری، دوری می کنی بگو خیلی خوب است که شوهرم مراقب حیای من هست و ایمانش باعث می شود نگران حرمت من باشد و غیرت دینی اش محکم است، اما من وقتی تذکر میدهی و ایراد می گیری احساس خوبی ندارم و مایلم بجای ایراد گرفتن نگرانی هایت را برایم توضیح دهی تا من با همه وجود رعایت کنم اگر این حرفها موجب تغییر رفتارش نشد نیاز به بررسی و درمان از نظر اختلال بددلی دارد.

 

مشاوره دوم

موضوع: نگرانی از رابطه شوهرم با دیگری

سوال:

حدود سه ماه است که از ازدواج ما می گذره و حدود سه سال بود که با هم رابطه دوستی داشتیم. احساس می کنم که با کسی رابطه داره ولی میدونم که جدی نیست شاید در حد تلفن باشه. به خودشم گفتم میگه اشتباه می کنی کسی نیست تو زندگی ما. فکرش داره اذیتم میکنه. لطفا کمک کنید که چطور با خودم کنار بیام؟
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
 اگر هیچ مدرکی ندارید و فقط احساس و نگرانی آن را دارید، این اختلال شما ناشی از نحوه ازدواجتان است که بصورت ارتباط پنهانی شروع شد.

 

مشاوره سوم

موضوع: نگرانی از رابطه شوهرم با زنان همکارش

سوال:

بنده حدود 5 ماه است که ازدواج کرده ام. شوهرم به گفته ی خودش مشکل تنوع پذیری دارد که برای رفعش تلاش زیادی می کند. در محیط کارش هم همکاران خانم زیادی دارد که با یکی از آنها که مجرد است و از شوهرمم بزرگتر هستند رابطه بیشتری دارد. من ترس زیادی دارم با وجود بزرگتر بودنش و رابطه خوب بینمان هر موقع تلفن همراهش زنگ می خورد یا برایش پیامک میاد ترس و بغض تمام وجودم را می گیرد. و تاحدی روحیه ام را می بازم و به شکل غیر مستقیم اعتراض می کنم. همچنین از لحاظ خودم احساس می کنم بعد از ازدواجم هم توقعاتم 180 درجه تغییر کرده و بالا رفته و هم احساس می کنم بسیار زود رنج و دل نازک شده ام. خواهش می کنم راهنماییم کنن.
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
بجای رنجش ها و آزارهای درونی که موجب تضعیف ارتباط عاطفی تان با همسرتان می شود، خیلی واضح و روشن و شفاف و بدور از هر نسبت دادن، اعتراض کردن، مجادله راه انداختان، و حالات و رفتارهای فاصله بروز دادن، با عاطفه و نرمی به توضیح جزئی حالاتتان بپردازید و برای شوهرتان تشریح کنید که در برابر این موضوع چه احساس و تشویشی دارید و توضیح بدهید این مربوط به من است نه اینکه به شما نسبتی بدهم. و بخواهید که آرامش تان را فراهم کنند.

 

مشاوره چهارم

موضوع: ورود یک زن به زندگی پدرم

سوال:

جدیدا متوجه حضور خانمی مطلقه با داشتن دو فرزند در زندگی پدرم شده ایم. رفتار پدر بسیار سرد و بی محبت نسبت به مادر و خواهر مجردم هست. با توجه به تجسس های به عمل آمده هدیه هایی به پدر بنده از طرف ایشان داده شده، و رابطه ی آنها در ورزش های صبحگاهی که با هم داشته اند شکل گرفته. پدر اصرار به ازدواج و اون خانم اصرار به ادامه ی رابطه ی دوستی دارند. سوال: مادرم مشکوک به پدر شده اند ولی با توجه به موارد مشابه در سالهای گذشته مبنی بر جدایی و بداخلاقی موقتی خیلی این موضوع را جدی نگرفته ولی در دل نگران هستند. ما بهشون بگیم همچین موضوعی هست؟ و رفتار ما نسبت به پدر چگونه باشد؟ هنوز نمیدونند که میدونیم.
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
لازم است همه فرزندان در یک جلسه حضوری و در متانت و ادب کامل برای پدر توضیح بدهند که: ما متوجه وجود ارتباطی عاطفی بین شما و این خانم شده ایم و با عنایت به تاثیرات فراوانی که این ارتباط شما بر آرامش مادرمان،‌ سرنوشت زندگی فرزندان،‌ حرمت خانوادگی و سایر مسایل دارد،‌ آمده ایم ببینیم تصمیم شما چیست و شما نیز از موضع ما با خبر شوید و توضیح بدهید که موضعتان چیست اگر پدر قصد ازدواج با ایشان را داشته باشد باید بداند که این مسئله نمی تواند پوشیده و مخفی باقی بماند و لازم است مادرتان،‌ اعضاء دو خانواده پدر و مادرتان،‌ و سایر بستگان مطلع شوند آنچه مهم است این است که پدر شما با نتایج تصمیمش آشنا شود تا بتواند تصمیم مشخصی بگیرد و تنها درگیر ارتباط عاطفی نماند.

 

مشاوره پنجم

موضوع: ارتباط پیامکی شوهرم با خواهرم

سوال:

من دختری هستم 22 ساله 8 ماه عقد کردم 1 ماه پیش دیدم همسرم به خواهرم اس ام اس داده اما متنش رو نتونستم بخونم به همسرم گفتم یک دروغی گفت و رد کرد. دیروز از خواهرم فهمیدم که همسرم بهش اس ام اس هایی می داده که یک جورایی نظر داره رو خواهرم. از دیشب دارم دیوونه میشم. دیشب که اومد خونمون هیچی بهش نگفتم خیلی گرفته بودم اصرار می کرد چی شده گفتم 10 روز تنهام بذارم میخوام فکر کنم. اما گفت چی شده آخر بهش گفتم و گفت یک اشتباهی کردم. خیلی موضوع رو راحت گرفته اما من الان ازش متنفر شدم حاضر نیستم دیگه ببینمش خیلی عصبیم. دوست دارم خودمو بکشم. حتی به فکر جدایی افتادم تو رو خدا کمکم کنید.
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
این مسئله از نظر عملی برای همسر شما ناممکن است فرض بگیریم که همسر شما توجهی در سطح تمایل برای زوجیت با خواهر شما داشته باشد، اولا خوب است بدانید تا وقتی شما همسر شوهرتان هستید، خواهران شما برای هر نوع زوجیتی (دائم یا موقت) حرام محسوب می شوند پس این مسئله را به صورت یک تصمیم نمی توان محسوب کرد و باید در سطح همان خطایی دید که شوهرتان به آن اعتراف کرده است که عمدتا ناشی از سستی و ضعف است تا شرارت و فسق. چه آنکه منجر به شکستن حریمی جسمی جنسی هم نشده است و در حد پیامی عاطفی محدود مانده است البته میزان همراهی و پذیرش خواهر شما در این مسئله مهم است. مثلا من از اینکه ایشان جرات کرده به خواهر شما چنین پیامی را بدهد، خواهرتان را هم مقصر می‌دانم، چون چنانچه حریمداری وی مناسب بود و از ناحیه ایشان فرصت طمعی شکل نمی گرفت چنین مسئله ای پیش نمی آمد اما اکنون که این مسئله معلوم شده است، این مرد به اندازه کافی تباه شده است و پس از این با این خطایی که کرده، ذهن و فکر خواهر و خانواده شما و شما حساس شده است و وی باعث شده که مراوده با خانواده شما و بخصوص خواهرتان را برای خودش تنگ کند و همین تنگ شدن می تواند حفاظ امنی را برای مراقبت همیشگی از این مسئله فراهم کند، به شرطی که خواهر شما خودش را در معرض این توجه نگذارد به زندگی عادی تان برگردید و اجازه ندهید این مسئله که با عرضه شدنش، بخودی خود کنترل شده است، به زندگی ات آسیبی بزند.

 

مشاوره ششم

موضوع: دوستی شوهرم با یک خانم در اینترنت

سوال:

من تلفن همراه همسرم رو برداشتم و شماره ای رو دیدم که به اون گفته بود بیاد تو اینترنت. حساس شدم و پیگیر شدم متوجه شدم دختر خانمی هستش و بعدش دفعه بعد توی گوشیش پیامهای عاشقانه دیدم که حساس تر شدم و الان دقت که می کنم می بینم هر شب و در طول روز با اون حرف میزنه و پیام میده و من کاری جز گریه کردن ندارم و نمیتونم بکنم. من همسرم رو دوست دارم و راضی به جدایی از اون نیستم.
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
خیلی آرام و بدون هیاهو، شفاف و صریح برایش توضیح بده که متوجه این ارتباط شده ای و کاملا به هم ریخته ای و بخواه که کمک کند آرام بشوی و هرچیزی که موجب آرامشت می شود را از او بخواه یک کار این است که حق طلاق را مشروط به اینکه ارتباطش را با این دختر یا هرکس دیگری ایجاد کرد به تو بدهد و یا چیزی را بنامت کند.

 

مشاوره هفتم

موضوع: شوهرتان را به نیروی انتظامی تحویل بدهید.

سوال:

قبلا گفته بودم که شوهرم با دختر دیگه ای در ارتباط است. من طبق صحبتهای شما با شوهرم صحبت کردم و گفتم که متوجه این موضوع شده ام و نگرانم و ازش خواستم این رابطه را تمام کند و آن هم قبل کرد که اشتباه کرده ولی باز دوباره زده زیر حرفهایش و با آن دختر در ارتباط است. چکار کنم؟

پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
حالا که قصد اصلاح را ندارد و به خطایش ادامه می‌دهد لازم است در همین ارتباط افشاء شود و گیر بیفتد، آن هم با مدرکی که به هیچ وجه قابل انکار نباشد و نتواند براحتی از کنارش بگذرد برای اینکار لازم است وی را در موقعیتی که پیش آن دختر است با مراقبت ها پیدا کنی و آنگاه به نیروی انتظامی معرفی و دستگیر شود با اینکار هم یک معصیت پیشگیری می شود هم مرد اگر همتی برایش مانده باشد توبه کرده می نشیند سرزندگی اش.

 

مشاوره هشتم

موضوع: از ارتباطی که با آن خانم داشتم پشیمانم، چکار کنم؟

سوال:

یک روز که دختری قبل از ازدواجم قرار بود به خواستگاریش برم و پشیمون شدم دیگه نرفتم. بخاطر تسلیت با من تماس گرفت و من به او گفتم ازدواج کردم و دیگه تماس نگیر ولی بعد از 6 ماه دیگه باز هم با من تماس گرفت و وقتی دیدم در زندگی آرامش ندارم و خانمم به من تهمت با کسی دیگه بودن میزنه تصمیم گرفتم باهاش پیامکی و گاهی تماس تلفنی در ارتباط باشم و بعدش چند پیام رابطه جنسی به من داد و من قبول نکردم و گفتم فقط در حد پیام باشه ولی من پشیمون شدم و بهش گفتم من زن و زندگیم رو دوست دارم دیگه تماس نگیر و گرنه شکایت می کنم اونم تماس نگرفت و یک روز اتفاقی خانمم متوجه پیام های اون دختر شد که در قسمت پیام خوانده نشده گوشی من بود و من موضوع رو هر چی که بود تمامآ بهش گفتم و خانمم از اون روز به بعد دیگه حرف من رو قبول نداره ولی خدا شاهده من خانمم و زندگیم رو دوست دارم و اشتباه کردم که چنین کاری کردم و همش بخاطر تهمتی بود که به من می زد وقتی پاک پاک بودم شما راهنمایم کنید با تشکر
پاسخ
بسم الله الرحمن الرحیم
از اینکه به خود آمده اید و راه خطرناک و تباه کننده ای را از خودتان و آن دختر بی فکر دور کرده اید خدا را شاکر باشید دو کار بکنید:
1. به همسرتان بگویید برای اینکه امنیت خاطرش فراهم شود راهکار پیشنهاد بدهد و هر راهکاری داد را با روی گشاده بپذیرید.
2. اگر خودش پیشنهادی نداشت، تعهدی نزدش بسپارید که اگر تکرار چنین رفتاری را دید مثلا حق طلاق داشته باشد

 

مشاوره نهم

موضوع: ورود یک زن بدکاره به زندگی پدرم!

سوال:

بدر و مادر خیلی مزهبی دارم که چندین سال با خوشی کنار هم زندکی کرده اند اما از یک سال بیش زن بدکاره مسنی بدرم را سمت خود کشاند و از آن زمان با مادرم بداخلاقی می کند و تهدید به طلاق می کند مادرم از غصه بیمار شده لطفا بگویید جه کنیم که دست آن زن معروف بدکاره از زندکی مادرم کوتاه شود؟

پاسخ
بسم الله الرحمن الرحیم
این اسمش خیانت در سن بالا نیست! می تواند یک نیاز و شوق به مسایل جسمی و جنسی باشد که چه بسا مادرتان در این زمینه کوتاهی داشته و از تامین پدرتان بخوبی بر نیامده است به مادر یاد بدهید مسئله بابا را شناسایی کند و بجای مجادله و درگیری با او بواسطه آمد و رفت آن زن، هرقدر برایش مقدور است به بابا نزدیک شده خودش را در دل او بیاندازد (همان کاری که آن زن مثلا بدکاره با همه سوابق زشتش توانسته بکند) شما هم با نرمی و بدون نسبت و شکایت، مسئله را با بابا در میان بگذارید و ببینید چه کمکی از دستتان بر می آید. طوری پیش بروید که بابا با شما درد دل کند.

 

مشاوره دهم

موضوع: عشق دختر تازه عقد کرده به یک پسر دیگر!

سوال:

دختر و پسری به تازگی به عقد هم درامده اند ولی بعدا با توجه به رفتارهای مشکوک دختر مشخص می گردد که دختر خانم با پسر دیگری تماس تلفنی دارد حال با توجه به آگاهی شوهر و خانواده های دو طرف از این مسئله کشمکش و نزاع ایجاد شده است به نظر حضرتعالی برای اصلاح ذات البین چه باید کرد؟
پاسخ
بسم الله الرحمن الرحیم
لازم است با دختر بدون هیاهو و موضع منفی، در مورد ارتباط و علاقه اش به آن پسر صحبت شود. اگر دختر مدعی عاطفه عمیق و عشق به آن پسر بود و از همسر عقد کرده اش متنفر بود، لازم است با آن پسر صحبت شود و اگر قصد قطعی ازدواج با این دختر را دارد، طلاق دختر از همسرش انجام شده به ازدواج آن پسر در بیاید (البته در صورت متناسب دیدن والدین و پس از انجام مشاوره). اگر دختر مدعی شد همسر شرعی اش را می خواهد و دوست دارد و تنها دچار لغزشی نسبت به آن پسر شده است، از او بپذیرید و تعهد بدهد که تحت هیچ شرایطی با آن پسر هیچ نوع تماسی نمی گیرد و بگذارید زندگی اش را بکند و نسبت به این لغزش هم شوهرش گذشت و رحمت نشان بدهد. و به آن آقا هم تذکر جدی و توبیخ شفافی داده شود که تحت هیچ بهانه ای ارتباط مجدد را تحمل نمی کنید.

 

مشاوره یازدهم

موضوع: ازدواج پنهانی همسر با زنی دیگر!

سوال:

اگر مردی با وجود داشتن فرزند ازدواج دوم انجام دهد و بعد از مدتی همسر اول بفهمد و موجب به وجود امدن دعوا و بیماری افسردگی در همسر اول گردد. به نظر شما برای اصلاح چه باید کرد؟ در این شرایط طلاق از همسر اول صلاح است؟
پاسخ
بسم الله الرحمن الرحیم
پنهان انجام دادن ازدواج دوم علاوه بر اینکه از نظر قانونی ممنوع است و جرم محسوب می شود و همسر اول می تواند فسخ آن را از طرف دادگاه درخواست کند، بیانگر آسیب زایی آن است. خانم دومی هم که به ازدواج چنین مردی در می آید قدرت تشخیصی پایینی دارد، چرا که مردی که به این سادگی نسبت به تعهد و مسئولیتش نسبت به همسر اول سالم و صادق نیست چطور می خواهد نسبت به وظایف همسری نسبت به زن دوم متعهد باشد؟ مگر اینکه زن دوم تعهد شوهرش برایش هیچ ارزشی نداشته باشد.
دقت کنید که این توضیحات به معنی این نیست که ازدواج دوم غلط و باطل است. آنچه غلط و ظلم است، پنهان انجام دادن است. اگر مردی قصد ازدواج موقت یا دائم دیگری علاوه بر همسر خود داشته باشد رعایت نکات زیر الزامی ست:
1. نیت و قصدش تامین آن زن باشد نه بهره خود.
2. رسما و آشکارا و علنی به خواستگاری زن دوم رفته برایش حقوق و سایر تامینات را مشخص کند (حق آن دومی ست که آرام و آشکارا زندگی کند و شکنجه زندگی پنهانی را نداشته باشد)
3. با آگاهی و همراهی همسر اول به این اقدام دست بزند (که هم مجبور به دروغ و تزویر و پنهان کاری و امنیت کشی نشود و هم حق زن دوم را بخوبی رعایت کند و از عدالت خارج نشود و هم با مخالفت ها و آسیب های زن اول روبرو نشود) بی جهت نیست آیه ای که در قرآن کریم جواز ازدواج های بعدی را می‌دهد تاکید به رعایت عدالت دارد و در ادامه می فرماید نکنید چون توان ایجاد عدالت را ندارید

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">