اوج پرواز

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

محاصره انسان توسط شیطان از چهار طرف

جمعه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۸، ۰۸:۳۰ ب.ظ

 

Image result for ‫شیطان‬‎
 
«محاصرة انسان توسط شیطان از چهار طرف»
 

آیه «ثم لاتینهم من بین ایدیهم و من خلفهم و عن ایمانهم و عن شمائلهم»  

بیان نقشه و کارهاى شیطان است، مى گوید: ناگهان بندگان تو را از چهار طرف محاصره مى کنم تا از راهت بدر برم. و چون راه خدا امرى است معنوى ناگزیر مقصود از جهات چهارگانه نیز جهات معنوى خواهد بود نه جهات حسى.

از آیات:

۱. «یعدهم و یمنیهم و ما یعدهم الشیطان الا غرورا»

۲. «انما ذلکم الشیطان یخوف اولیاء» 

۳. «و لاتتبعوا خطوات الشیطان»

۴. «الشیطان یعد کم الفقر و یامرکم بالفحشاء»

نیز مى توان در این باره چیزهایى فهمید، و از آن استفاده کرد که 

۱. مقصود از «من بین ایدیهم - جلو رویشان» حوادثى است که در زندگى براى آدمى پیش مى آید، حوادثى که خوشایند و مطابق آمال و آرزوهاى او یا ناگوار و مایه کدورت عیش او است؛ چون ابلیس در هر دو حال کار خود را مى کند. 

۲. و مراد از «خلف - پشت سر» اولاد و اعقاب او است؛ چون انسان نسبت به آینده اولادش نیز آمال و آرزوها دارد، و درباره آنها از پاره اى مکاره مى اندیشد. آرى، انسان بقا و سعادت اولاد را بقاء و سعادت خود مى داند، از خوشبختى آنان خوشنود و از ناراحتى شان مکدر و متاءلم مى شود. انسان هر چه از حلال و حرام دارد همه را براى اولاد خود مى خواهد و تا بتواند آتیه آنان را تاءمین نموده، و چه بسا خود را در این راه به هلاکت مى اندازد.

۳. و مقصود از سمت راست که سمت مبارک و نیرومند آدمى است سعادت و دین او است. و آمدن شیطان از دست راست به این معنا است که وى آدمى را از راه دیندارى بى دین مى کند، و او را در بعضى از امور دینى وادار به افراط نموده به چیزهایى که خداوند از آدمى نخواسته تکلیف مى کند. و این همان ضلالتى است که خداوند آن را «اتباع خطوات الشیطان» نام نهاده است.

۴. و منظور از سمت چپ بى دینى مى باشد، به این معنا که فحشا و منکرات را در نظر آدمى جلوه داده وى را به ارتکاب معاصى و آلودگى به گناهان و پیروى هواى نفس و شهوات وادار مى سازد.

«تفسیر المیزان علامه طباطبایی/ در ذیل تفسیر آیه ۱۷ سوره اعراف»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">