اوج پرواز

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

کتاب آیین مسلمانی

دوشنبه, ۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۰۰ ق.ظ

آینه مسلمانی» به روایت سید حسن خمینی منتشر شد | ایبنا

 

«آیین مسلمانی»

 

 

امام صادق (ع) می فرمایند:

«خدا به چیزی برتر از ادای حق مومن عبادت نشده است.»

آیا می دانستید هر مومنی سی حق بر گردن برادر مومن خود دارد؟ امیر مومنان امام علی (ع) می فرمایند که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هر مسلمانی بر برادر دینی اش سی حق دارد که از آنها مبری نمی شود، مگر اینکه آنها را به جای آورد یا آنکه صاحب حق از آنها در گذرد:

۱. خطای او را نادیده بگیرد، ۲. به اشک او رحم آورد، ۳. اسرارش را پوشانده و رازداری امین باشد، ۴. لغزش او را جبران کند، ۵. عذرش را پذیرا باشد، ۶. غیبت او را رد کند، ۷. همواره نسبت به او خیرخواه باشد، ۸. دوستی او را پاس بدارد، ۹. اگر به وی تعهدی کرده، به آن عمل کند، ۱۰. هنگام بیماری عیادتش کند، ۱۱. در تشییع جنازه اش مشایعت جوید، ۱۲. دعوت او را لبیک گوید، ۱۳. هدیه اش را بپذیرد،‌ ۱۴. احسان او را پاداش نیکو دهد، ۱۵. در برابر نعمتی که وی در اختیارش گذارده، تشکر و سپاس گوید، ۱۶. به نیکویی هر چه تمام به یاریش برخیزد، ۱۷. در مورد ناموس او غیرت ورزد (با دیده خیانت در او ننگرد و در حفظ آن بکوشد)، ۱۸. خواهش او را برآورده سازد، ۱۹. با شتاب در انجام خواسته اش بکوشد، ۲۰. اگر عطسه کرد با گفتن خدای تو را رحمت کند، تفقدش کند ۲۱. در پیدا کردن گمشده اش تلاش کند. ۲۲. سلامش را پاسخ دهد، ۲۳. به نرمی و خوش‌خویی با وی سخن بگوید، ۲۴. نعمتهای او را به نیکی پاسخ دهد ۲۵. اگر قسم یاد کرد، تصدیق کند. ۲۶. با دوست او دوست باشد و وی را دشمن ندارد ۲۷. او را چه انگاه که ظالم است و چه هنگام مظلومیت یاری کند، اما یاری او در حال ظالم بودن بدین معناست که وی را از ظلم باز دارد و کمک به وی در حال مظلوم بودنش این است که برای گرفتن حق یاریش کند. ۲۸. هنگام گرفتاری، خوارش نساخته، ۲۹. تنهایش نگذارد. ۳۰. آنچه از خوبی برای خود دوست می دارد، برای وی دوست داشته، و آنچه از بدی برای خویش ناپسند می دارد، برای او نیز ناپسند دارد.»

 

در کتاب گزیده ی «آیین مسلمانی» نوشته «حجت الاسلام سید حسن خمینی» که چندی پیش توفیق مطالعه آن حاصل شد این روایت به طور نسبتا مبسوطی در ۱۸۰ صفحه شرح داده شده است. کتاب در قطع پالتویی و بسیار مناسب برای هدیه دادن است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">