اوج پرواز

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

Image result for ‫رسول اکرم (ص)‬‎

 

«آداب پیامبر اکرم (ص) در خوردنیها و آشامیدنی ها»

 

«قسمت دوم»

 

و در کافى به سند خود از ابن قداح از ابى عبدالله (علیه السلام) نقل کرده که فرمود: رسول خدا (صلى الله علیه و آله) وقتى با گروهى غذا میل مى فرمود، اولین کسى بود که دست به غذا مى برد و آخرین کس بود که دست برمی داشت و چنین مى کرد تا همه مردم غذا بخورند و خجالت نکشند.

و نیز در کافى به سند خو د از محمد بن مسلم از ابى جعفر (علیه السلام) نقل کرده که فرمود: امیرالمؤ منین (علیه السلام) فرموده: شام انبیاء بعد از نماز عشا بوده شما هم شام خوردن را ترک نکنید که باعث خرابى بدن است.

و نیز در کافى به سند خود از عنبسه بن نجاد از ابى عبدالله (علیه السلام) نقل کرده که فرمود: هیچ طعامى نزد رسول خدا (صلى الله علیه و آله) حاضر نشد که در آن خرما باشد مگر اینکه ابتدا از آن خرما میل فرمود.

و نیز در کافى و صحیفه الرضا به سند خود از آباء گرام آن حضرت نقل کرده که آن حضرت فرمود: رسول خدا (صلى الله علیه و آله) وقتى خرما مى خورد هسته آن را پشت دست خود مى گذاشت، آنگاه آن را دور مى انداخت.

و در کتاب اقبال از جلد دوم تاریخ نیشابورى نقل کرده که در ضمن شرح حال حسن بن بشر به سند او نقل نموده که گفته است: رسول خدا (صلى الله علیه و آله) بین هر دو لقمه، خدا را حمد مى کرد.

و در کافى به سند خود از وهب بن عبد ربه نقل کرده که گفت: امام صادق (علیه السلام) را دیدم که خلال مى کرد و من به او نگاه مى کردم ، حضرت فرمود: رسول خدا (صلى الله علیه و آله) همیشه خلال مى کرد، و خلال ، دهن را خوشبو مى کند.

و در کتاب مکارم از رسول خدا (صلى الله علیه و آله) نقل مى کند که: هر وقت آب مى آشامید ابتدا «بسم الله» مى گفت و آب را به طور مخصوصى مى مکید و آن را به پرى دهان نمى بلعید و مى فرمود: درد کبد از همین قورت دادن است.

و در کتاب جعفریات از جعفر بن محمد از آباى گرامش از على (علیه السلام) نقل مى کند که فرمود: چند بار تجربه کردم و دیدم که رسول خدا (صلى الله علیه و آله) آب یا هر آشامیدنى دیگر را به سه نفس مى آشامید و در ابتداى هر نفس «بسم الله» و در آخر آن «الحمد لله» مى گفت ، از سبب آن پرسیدم فرمود: حمد را به منظور اداى شکر پروردگار و «بسم الله» را به منظور ایمنى از ضرر و درد مى گویم .

و در کتاب مکارم مى گوید: رسول خدا (صلى الله علیه و آله) در ظرف آشامیدنى نفس نمى کشید، و اگر مى خواست نفس تازه کند ظرف را از دهنش دور مى کرد و آنگاه تنفس مى نمود.

و در احیاء العلوم مى گوید: وقتى رسول خدا (صلى الله علیه و آله) گوشت میل مى فرمود سر خود را به طرف ظرف گوشت پائین نمى انداخت بلکه آن را به طرف دهان خود مى برد و آن را بطور مخصوصى و با تمام دندانها مى جوید، و مخصوصا وقتى گوشت میل مى فرمود هر دو دست خود را به خوبى مى شست آنگاه دست تر را به صورت خود مى کشید.

و در کتاب مکارم الاخلاق مى گوید: رسول خدا (صلى الله علیه و آله) همه رقم غذا میل مى فرمود.

علامه طباطبایی: 

طبرسى بعد از نقل این روایت اصنافى از طعام را که آن جناب میل می فرمود شمرده، از آن جمله نان و گوشت را به انواع مختلفش ذکر کرده و هم چنین خربزه و شکر و انگور و انار و خرما و شیر و هریسه (گندم پخته) و روغن و سرکه و کاسنى و بادروج و کلم، و روایت شده که آن جناب از عسل خوشش مى آمد و نیز روایت شده که در میان میوه ها انار را بیشتر دوست مى داشت.

و طوسى در کتاب امالى به سند خود از ابى اسامه از ابى عبدالله (علیه السلام) نقل کرده که فرمود: طعام رسول الله (صلى الله علیه و آله) - اگر به دستش مى آمد - جو، و حلوایش خرما، و هیزم منزلش پوست و برگ و شاخه درخت خرما بود.

و در کتاب مکارم نقل مى کند که رسول خدا (صلى الله علیه و آله) غذاى داغ نمى خورد، و صبر مى کرد تا خنک شود و مى فرمود: خداى تعالى ما را آتش نخورانیده و غذاى داغ برکت ندارد، و وقتى غذا میل مى فرمود «بسم الله» مى گفت و با سه انگشت و از جلو خود غذا مى خورد، و از جلو کسى غذا برنمى داشت، و وقتى سفره پهن مى شد قبل از سایرین شروع مى کرد، و با سه انگشت ابهام و انگشت پهلوى آن و انگشت وسط غذا مى خورد، گاهى هم از انگشت چهارمى کمک مى گرفت و با تمامى کف دست می خورد نه با دو انگشت، ومى فرمود: غذا خوردن با دو انگشت، غذا خوردن شیطان است

رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) نان جو را الک نکرده مى خورد و هیچ وقت نان گندم نخورد، و از نان جو هم سیر نشد، و هیچ وقت بر خوان طعام غذا نخورد، بلکه روى زمین مى خورد، خربزه و انگور و خرما مى خورد و هسته آن را به گوسفند مى داد، و هیچ وقت سیر، پیاز، تره و عسلى که در آن مغافیر (۱) بود میل نمى فرمود.

رسول خدا (صلى الله علیه و آله) هیچ وقت غذائى را مذمت نفرمود، اگر آن را دوست مى داشت مى خورد و اگر از آن خوشش نمى آمد نمى خورد و آن را مذمت نمى کرد که دیگران هم نخورند، ظرف غذا را مى لیسید و مى فرمود: غذاى آخر ظرف برکتش از همه آن غذا بیشتر است، وقتى هم که از غذا فارغ می شد هر سه انگشت خود را یکى پس از دیگرى مى لیسید و دست خود را از طعام مى شست تا پاکیزه شود، و هیچ وقت تنها غذا میل نمى فرمود.

و در کتاب مکارم مى گوید: رسول خدا (صلى الله علیه و آله) آشامیدنیها را هم در قدحهاى بلورى که از شام مى آوردند و هم در قدح هاى چوبى و چرمى و سفالى مى آشامید.

علامه طباطبایی: در کافى و محاسن نیز روایتى قریب به مضمون صدر این روایت نقل کرده، و در آن دارد که: رسول خدا (صلى الله علیه وآله) دوست مى داشت از قدح شامى بیاشامد و مى فرمود: این ظرف نظیف ترین ظرفهائى است که در دسترس شما است.

و در کتاب مکارم از رسول خدا (صلى الله علیه و آله) نقل کرده که آن حضرت با کف دست هم آب مى خورد، آب را در دست می ریخت و مى فرمود هیچ ظرفى پاکیزه تر از دست نیست.

و در کافى به سند خود از عبدالله بن سنان نقل کرده که گفت: رسول خدا (صلى الله علیه و آله) در روزهاى عید قربان دو قوچ ذبح مى کرد یکى را از طرف خود و یکى دیگر را از طرف فقراى امتش.

************************************************************************

۱) خلطى است که در بدن زنبور هضم نشده و در عسل مى ریزد و بوى آن در دهن مى ماند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">