اوج پرواز

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

 

«اشتغال،تحصیل، اقتصاد خانواده، شبکه های اجتماعی»

 

(پرسش و پاسخ از دکتر حبشی)


 
مشاوره اول:
موضوع: پرداختن به سرگرمی های شخصی بعد از ازدواج

سوال:
به نظر شما عیب و ایرادی دارد اگر من پس از ازدواج بعضی مواقع در اوقات فراغتم بازی فوتبال مشاهده کنم؟

پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم

تماشای تلویزیون یا هر فعالیت مورد علاقه دیگر ،‌ بعد از ازدواج نه منعی دارد و نه زحمتی ایجاد می کند . آنچه غلط است و زندگی را دستخوش آسیب می کند:
۱. این است که یکی از زوجین بدون توجه به نیاز فوری و مهم همسرش ، بخواهد به نیازهای خودش مشغول باشد.
۲. در حالی مشغول اوقات فراغت و فعالیت های مورد نظرش باشد که مسئولیت لازم و تکلیف روشنی بدوش دارد و به آنها بی اعتناست.
۳. نسبت به نیازهای همراهی و عاطفی همسرش بی توجه باشد.
۴. فعالیت مورد علاقه اش در همسرش ایجاد ناامنی ،‌احساس خطر ، و ضربه زدن به زندگی مشترک کند.
۵. سالم نباشد.
۶. زیاد باشد و یا بدوقت و حرمت ستیز باشد
.

مشاوره دوم:
موضوع: استفاده از شبکه های اجتماعی برای زوجین

سوال:
وقتی فرمودید شبکه های اجتماعی باعث شده اند خیانت در زندگی ها چند برابر شود من خیلی برای زندگی مشترکم ترسیدم! همسرم در کانال و گروه های مذهبی تلگرامی فعالیت می کنند. به نظرتان ایشان هم نباید در این گروه ها فعال باشند؟ آخر من دیدم گاهی دختران جوان ظاهراً مذهبی در همین شبکه های اجتماعی زیر پست های همسرم لایک و تشکر و پیام می گذارند. به نظرتان اصلا شرکت در این گروه اشتباه است؟ اگر دیدم همسرم در این گروه ها فعالیت می کنند من چه برخوردی داشته باشم؟ تکلیف من و خانمهای مثل من چیه؟
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
زن و مرد باید بدانند ، زوجیت در همه ابعادش معنی پیدا می کند . یکی از مسایل بسیار پر اهمیت در زوجیت ، این است که زن و مرد در بهره مندی از ابزارهای رسانه ای مثل شبکه های اجتماعی ، هیچ حریم خصوصی برای خود قایل نباشند و بدانند که مسئول تامین آرامش و امنیت یکدیگرند . اگر زن یا مردی از وجود همسرش در چنین فضاهایی ، ذره ای دچار ناامنی و تشویش خاطر شود ، بر همسرش لازم و ضروری ست ، آن فضا را رها کند.


مشاوره سوم:
موضوع: مسئولیت اقتصادی مرد نسبت به زن

سوال:

طرح مسائل اقتصادی خانه با خانم تا چه حدی باشد؟ چه حرف هایی را باید بزنم و تا چه حدی بزنم و چه حرفهایی را نزنم؟

پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
آنچه شما در جریان مسایل اقتصادی باید نسبت به زن انجام دهید شامل موارد زیر است :
1. توجه به نیازهای معیشتی و علایق و امیالی که نسبت به وسایل زندگی نشان می دهد . یعنی الزاما تهیه اش ضرورت ندارد ، بلکه آنچه مهم است عنایت داشتن است.
2. پرهیز از منت گذاشتن در تامین معیشت.
3. عدم اعتراض و انتقاد از انتظاراتی که دارد (حتی اگر انتظارش اضافه و بیجا باشد . مثلا اگر گفت سفر خارجی می خواهم نگویید چه پررو و فلان و بهمان
4. یک پول تو جیبی در حد بضاعتت به او بده . پولی که هیچ ندانی کجا خرج شد و به چه چیز و کسی می دهد.
5. نشان بده که برای تامین نیازهای معیشتی خانم و بچه ها مرد متوجه و قابلی هستی.
6. حتی در شرایط تنگ دستی و نداری ، ناامنی ندارم ندارم درست نکن.
7. هدیه بده . یعنی چیزهایی برایش بخر و کارهایی بکن که جزو مسایل تامین معیشتی محسوب نمی شود آنچه زن می خواهد همین هاست . و اگر اینها رعایت شد اصلا برایش مهم نیست تو چقدر درآمد داری و چه کار می کنی.


مشاوره چهارم:
موضوع:
اصل و فرع در زندگی
سوال:
یک زن تا چه اندازه باید به تحصیل خودش ادامه بدهد؟ همسرم خیلی من را شویق می کند به ادامه تحصیل.
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
من بارها در پاسخ به سئوال دوستان در خصوص 2 موضوع ادامه تحصیل و اشتغال به کار برای خانمها مفصلا توضیح داده ام که :
1. در زندگی اصل و فرع داریم . اصل - آن چیزهایی ست که توجه و رعایت آنها و رسیدگی به آن موارد ضرورت دارد فرع - مواردی ست که در صورت برقرار شدن اصل قابل ارزش و اعتنای ند یعنی اگر اصلی حفاظت و رعایت نشود ، فرع ( هر قدر هم موفق بجا آورده شود ) فاقد ارزش است در دینداری هم همین طور است .
شما اصول و فروع دین دارید . نماز ، روزه ، جهاد ، حج و ... اینها فروع دین اند که ارزش شان بعد از اعتنا و حفاظت اصول دین بدست می آید . والا تکفیری های جنایت کاری که امروزه در سوریه و عراق و دیگرر ممالک اسلامی مشغول وحشیانه ترین اعمال هستند هم به این فروع عمل می کنند و مخالفین سرسخت و قاتلین ائمه و تباه کننده آن نبوتی هستند که رسول برایش مبعوث شد برای زن هم اصل و فرعی در زندگی ست.
2. موضوع تحصیل (در مقاطع تکمیلی) و اشتغال ، وقتی سکه ای می ارزد که اصل رعایت شده باشد . اصل چیست؟ آیا سلامت و ارزش وجودی انسان اصل نیست؟ آیا آرامش زندگی و رسیدگی به وظایف و تکالیف آن اصل نیست؟ آیا مادری و همسری اصل نیست؟ آیا تربیت و آمادگی های روانی رفتاری برای آن اصل نیست؟ شما و همسرتان و بسیاری از افراد دیگری که اصل و فرع را قاطی کرده اند باید بدانند ، بیشترین مشکلات رفتاری در : سلامت روان رفتاری ، حس آرامش و امنیت روحی ، ارزش زندگی و خانواده و تربیت فرزندان باهویت ماهر ، از زمانی که خانم ها به اشتغال و تحصیل و تحصیل و تحصیل هل داده شدند ، رخ داده است.


مشاوره پنجم:
موضوع:
اشتغال زن در جهت کمک مالی به همسر
سوال:

نظر شما درباره اشتغال زن و کمک مالی به همسر چیست؟
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
زن را یک کار اساسی ست و آن مدیریت سنگین ، پرحجم و بسیار حیاتی و ارزشمند مدیریت خانه است و این مدیریت خانه یعنی ، مدیریت معرفتی ، عاطفی و احساسی خانه ، ایجاد موانست و تامین و رضایت و شور به زندگی ، و نیز فرزند آوری و مدیریت سنگین تربیتی آن و هرکار دیگری بجز این ها ، در صورتی واجد ارزش است که به این مهم آسیب نزند . اشتغالی که زنان امروز دنبال آنند ، نه تنها آسیب می زند که تباه هم می کند اشتغال زن موجب : آسیب به نقش های اساسی وی شکستن ارزش و جایگاه اقتدار و عزت مرد انحراف مرد به سمت موجود مدعی ، تنبل و سست سست کردن بنیان عاطفی و رضایت زندگی دوری از فرزندخواهی و فرزند پروری آسیب های جدی تربیتی به فرزندان و ... می شود.


مشاوره ششم:
موضوع:
مدیریت درآمد
سوال:

ما تازه زندگی مشترکمان را شروع کردیم و می خواستیم راجع به مدیریت درآمد مرد خانواده کمک بگیریم. چگونه پس انداز کنیم؟ مثلا قرعه کشی محلی شرکت کنیم یا حساب جداگانه برای پس انداز داشته باشیم؟ اولویت های خود را در خرید خوراک و پوشاک چگونه مدیریت کنیم؟
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
توسل به قرعه کشی برای دستیابی به یک درآمد باد آورده دون ارزش و شخصیت مرد است اینکه زن و مردی سعی کنند با مدیریت مخارج غیرضروری ابتدای زندگی به تامین نیازهای حقیقی زندگی شان فکر کنند و مثلا بجای سفره عاطل و باطل و مراسم غلط دیگری مثل این ،‌ پولهایشان را در مسیر نیازهای حقیقی زندگی مثل محل اسکان و وسیله رفت و آمد و امثال اینها بکار بگیرند ،‌ معرف دانش و آگاهی و رهایی آنهاست اما ترس از مبادا و اینکه مرد هر چه زنش خواست بگوید نمی شود دارم پس انداز می کنم هم ضعف است هم خست . مرد باید درکنار پس انداز مالی ، پس انداز انس و عاطفه و شور و رضایت و آرامش زن را هم مد نظر داشته باشد.

 
مشاوره هفتم:
موضوع:
حد و حدود گذشت کردن و میزان ابراز علاقه
سوال:

من 7 ماه هست عقد کردم همسرم را هم خیلی دوست دارم، بین ما اختلافات خیلی جزئی به وجود می آید و با گذشت کردن من و همسرم ختم به خیر می شود. سوال من این است آیا اگر من برای رضای خدا و به خاطر زندگیم همیشه کوتاه بیایم آیا در آینده در زندگی من مشکلی پیش نمی آید مثلا توقع همسرم را بالا ببرد؟ سوال دوم: من به شدت به همسرم وابسته شدم و به ایشان ابراز محبت زیادی می کنم ولی مشاوری به من گفتن در محبت خودت اعتدال داشته باش نکند همسرت نسبت به محبتت عادی شود و کم کم برایش لذتی نداشته باشد. آقای دکتر من گاهی اوقات جلوی خودم را می گیرم که به ایشان محبت زبانی نکنم. لطفا مرا راهنمایی کنید.
پاسخ:
بسم الله الرجمن الرحیم
کوتاه آمدن و تحمل کردن ، ترجمه کاملا غلطی برای گذشت است گذشت به این معنی است که :
1. یا آدمی آنقدر بزرگ است که مسئله قادر به ایجاد رنجشی در او نیست.
2. یا فرد عاقل است و میداند که اختلاف ها طبیعی هستند و اصلا رنجی از تفاوتها برنمی دارد که بخواهد نگهش دارد و براحتی از کنار آنها عبور می کند اگر احساس کردی کوتاه آمده ای و او دارد پررو می شود ، معلوم می شود تو هیچکدام از دو مورد فوق نیستی و داری حرص می خوری و در وجودت تلنبار می کنی و این با معنای گذشت تفاوت فاحشی از زمین تا آسمان دارد یکی از مهمترین کارهای زن و مرد در زندگی این است که بدانند باید به مقام زوجیت برسند ، یعنی همسر را برای نیازهایشان نخواهند بلکه خودشان را در مسیر رشد زندگی شان بیاندازند زندگی جای برداشت ها نیست جای گذاشت هاست میزان برداشت های شما در زندگی بستگی به مقدار گذاشتهایتان دارد حرف آن مشاور درست نیست زنی خوب و دلپذیر است که روان و راحت با همسرش باشد و از بروز احساس های درونی اش به مردش ابایی نکند مثلا اگر مرد به تو ابراز محبت کند پررو می شوی و برایت عادی می شود؟!


مشاوره هشتم:
موضوع:
حد و حدود گذشت کردن و میزان ابراز علاقه
سوال:
همسر من نماز صبح نمی خواند یعنی بیدار نمی شود. هر چی صداش می زنم می گوید الان بلند می شوم. نماز ظهر و شب را هم می رود مسجد، اگه نرود آخر وقت خانه می خواند، تازه گاهی هم فراموش می کند خودش هم این کاهلی را قبول دارد اما تلاش خاصی نمی کند من باید چی کنم؟
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
زن که نباید صبح برود و شوهرش را برای نماز صدا بزند! باید با ناز و ور رفتن و بازی با شوهر ، خواب را از سرش بپراند. آنوقت شوهر یا با وضو نماز می خواند یا با غسل.


مشاوره نهم:
موضوع:
شاد کردن محیط خانه
سوال:

یک زن چطوری می تواند محیط خانه را شاد کند؟ اینکه همسرش وقتی از سر کار میاد خستگیش در برود؟ چی باعث می شود مردها سر حال بشوند و عاشق زندگیشان؟
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
بهترین کار برای شناسایی عوامل نشاط شوهر پرسش از خود اوست . کافیست شما بگویی من بدنبال ایجاد محیطی آرام و لذت بخش در خانه هستم و می خواهم بدانم چه چیزهایی برای تو این وضع را ممکن می کند . و بخواه که دو لیست برایت بنویسد:
1. چیزهایی که در تو و زندگی نیست و او دوست دارد بوجود بیاید.
2. چیزهایی که در تو و رفتارهایت و زندگی هست و او از آنها رنجش دارد و لازم است حذف شود با رعایت این دو لیست به او هم یاد داده ای که همین لیست ها را از تو بخواهد و رعایت کند نتیجه اینها می شود همان زندگی که تو می خواهی و تغییراتی که بدنبال آنی.

مشاوره دهم:
موضوع:
انجام کارهای خانه توسط مرد
سوال:

آیا اگر در کار خانه در روزهای معمول (نه هنگامی که مهمان داریم که طبیعتا کار زیاد است و کمک نیاز می باشد) اگر با خانمم مشارکت کنم، ممکن است که موجب عادت برای خانمم شود؟ یعنی ممکن است که ناخوداگاه آن کار به پای بنده نوشته شود و همیشه از من این توقع برود که ان کار را انجام دهم. در خانه ما معمولا کار های خانه را خانمم انجام می دهد و من کم در امور خانه دخالت می کنم مگر اینکه ایشان بخواهند.
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند هر یاری دهنده ای را به خانواده و خانمانش دوست می‌دارد و برآن سفارش کرده است تو با هدف و نیت خشنودی و جلب رضای الهی هروقت و هرمقدار که می توانی عمل کن و اصلا به این نگاه نکن که خانمت در آن موضوع توقع دارد یا ندارد مطمئن باش همین عمل از مسیر نیت الهی و پاکی و مبارکی خدمت منبعث از آن روی هر وجدان سالمی اثر می کند خوب است اعمالمان را با هدفی بزرگ تر که جاودانه می ماند گره بزنیم.
 
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۲۰
آرمان بدیعی

آسیب شناسی کارکردن خانم ها در بیرون از منزل بر روی روابط زن و شوهر

اشتغال زن در جهت کمک مالی به همسر مدیریت درآمد اقتصاد خانواده

اهمیت نماز اول وقت اهمیت نماز جماعت آداب نماز اصرار الصلاه احکام نماز

اوج پرواز آرمان بدیعی

تاثیر سوء شبکه های اجتماعی در افزایش آمار خیانت در بین زن و شوهر

ثواب کار کردن مرد در خانه ثواب خدمت کردن مرد به همسر

حد و حدود گذشت و میزان ابراز علاقه کردن و عشق ورزیدن به همسر

راهکار تشویق همسر به خواندن نماز راهکارهای تشویق کودک به خواندن نماز

راهکارهای شاد کردن و گرما بخشیدن محیط خانه و خانواده

روایات درباره همسر و همسرداری آیین همسرداری مردان مریخی و زنان ونوسی

سبک زندگی اسلامی سبک زندگی دینی الگوی زندگی دینی و اسلامی

عشق و محبت دوست داشتن عشق ورزیدن هنر عشقبازی عاشقانه

غفران الهی احادیث درباره عفو و گذشت از خطا و گناه و اشتباه دیگران

فیسبوک facebook توییتر واتساپ تلگرام اینستاگرام آپ لاین

مباحث تربیت فرزند دکتر حبشی مباحث خانواده دکتر حبشی

پرسش و پاسخ با دکتر حبشی مشاوره با دکتر حبشی

چگونگی مدیریت مسائل مالی و اقتصادی در خانه و خانواده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">