«انَا عَبْدٌ مِن عَبِیدِک»
«أنا عَبدٌ مِن عَبِیدِک»
بنده حیران حضرت روح اللّه هستم. یکى از نزدیکان حضرت امام مى فرمایند؛ امام به من پیغامى دادند تا به آیت الله اراکى بدهم. بعد که ملاقات تمام شد آیت الله اراکى به من گفتند؛ به آقا بگوئید یادتان است هنگامى که در اراک بودیم بزرگترین کارى که مى کردیم این بود که در روز عاشورا یک دسته ى سینه زنى بیرون بیاوریم تا روحانیت بیایند و جلو بیفتند و حالا ببینید الحمدلله چقدر قدرت داریم. به آقا بگوئید دیدید کار به کجا رسید و حکومت اسلامى برقرار شد و کار ما به کجا رسید؟ بگوئید این همه آوازها از شما بود. بعد اضافه کردند مىخواهم فردا خدمت امام بیایم. من ماجرا را خدمت امام عرض کردم، وقتى که خبر آوردند آقاى اراکى تشریف آوردند. امام لباس معمولى خانه را از تن بیرون آوردند و عبا بر دوش به استقبال آقاى اراکى آمدند. با دیدن امام، آقاى اراکى فرمودند: السلام علیکَ یابن رسول الله. السلام علیکَ یابن رسول الله. السلام علیکَ یابن رسول الله. امام زیر بغل ایشان را گرفتند و در کنار خود نشاندند و آقاى اراکى روى کردند به امام و فرمودند: «انَا عَبْدٌ مِن عَبِیدِک. انَا عَبْدٌ مِن عَبِیدِک». شما مجدِّد مذهبى. امام فرمودند: شما هم بقیت السّلف هستید، یادگار گذشتگان ما هستید. (1) عرض بنده از طرح این واقعه آن بود که ملاحظه بفرمائید آیت الله اراکى با آن مقام، با آن بصیرت به امام عرض مى کنند: «انَا عَبْدٌ مِن عَبِیدِک» و بعد مى فرمایند شما مجدِّد مذهبى. (2) معنى این جمله آن است که اسلام با آن حیاتى که شما به آن دادید مى تواند ادامه پیدا کند و حرف بنده نیز در تمام جلساتى که گذشت براى گفتن همین نکته بود که اگر بخواهیم در شرایط جدید، اسلام ادامه یابد و مسلمانى ما آن نوع مسلمانى باشد که شایسته ى تشیع است، باید به اسلامى رجوع کرد که حضرت روح الله «رضوانالله علیه» به صحنه آورده اند.
رسول خدا (ص) مى فرمایند: «إنَّ فی امّتی محدثین مُکلّمین» (3) «در امت من کسانى هستند که صداى فرشتگان را مى شنوند و فرشتگان با آنها سخن مى گویند.» اگر حضرت امام خمینى «رضوانالله علیه» را مصداق چنین افرادى از امت رسول خدا (ص) ندانیم، چه کسانى را مصداق این روایت بدانیم؟ و نیز آن حضرت مى فرمایند: «إنَّ لِلّهِ عباداً لَیسُوا بِأنبیاء یغْبِطُهُمُ النَبیون» (4) «براى خداوند بندگانى است که پیامبر نیستند ولى انبیاء غبطه ى آنها را مى خورند.» آیا حضرت امام روح الله «رضوان الله علیه» مصداق چنین بندگانى نیستند تا ما خود را در ذیل شخصیت او قرار دهیم؟ خداوند به حقیقت اولیاء و انبیائش افتخار پیروى از حضرت امام خمینى «رضوان الله علیه» را جهت بهترین رجوع به حضرت حق، به ما عنایت بفرماید.
«استاد اصغر طاهرزاده»
(1) - برداشتهاى موضوعى از سیره ى امام خمینى« رضوان الله علیه»، ج 5، ص 46
(2) - عنایت داشته باشید که علماى بزرگ حوزه، آیت الله اراکى را شیخ الفقها و العرفا لقب داده اند و آیت الله شیخ عبدالکریم حائرى مؤسس حوزه ى علمیه قم ارادت خاصى به ایشان داشتند و در وصف ایشان گفته شده براى آقاى اراکى از بیست سالگى مَدَر و ذهب مساوى بوده. یعنى در عدم التفات به دنیا، برایشان طلا و کلوخ تفاوت نمى کرده.
(3) - سیدعلى خان حسینى مدنى، ریاض السالکین، ج 6، ص 393.
(4) - همان.