اوج پرواز

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

سؤال: بسمه تعالی، سلام به استاد گرامی. این روزها که در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری آینده، طوفانی به پا شده است و شورای نگهبان در رابطه با احراز صلاحیت نامزدها به اقدامی دست زده که از جهتی غیر منتظره بود، نظر جنابعالی چیست؟

چرا از یک طرف شخصی مثل آقای علی لاریجانی که البته بنده ارادتی به ایشان ندارم، ولی بالاخره سوابقی در انقلاب داشته و مشاور رهبری است، ردّ می‌شود و یکی مثل آقای مهرعلیزاده که قبلاً از طرف شورای نگهبان جهت ریاست جمهوری ردّ شده بود و با وساطت آقای دکتر حداد عادل و نامه ایشان به مقام معظم رهبری پذیرفته شده، در این دوره بدون هیچ مقدمه‌ای پذیرفته می‌شود؟

حقیقتاً شرایط برای بنده و بسیاری از دوستانی که با آن‌ها ارتباط دارم مبهم و نامعلوم است. زیرا می گویند انتخاباتی، انتخابات است که رقابتی معنادار بین نامزدها در آن باشد. آیا می‌توان گفت رقابتی بین آقای دکتر جلیلی و آقای حجت الاسلام و المسلمین اقای رئیسی در میان است تا نام آن را انتخابات بگذاریم؟ و اساساً این نوع نامزدها نماینده های جناح‌های مختلف فکری نیستند تا ما با انتخاباتی شورانگیز روبه‌رو شویم؟ بقیه حرف‌های بنده نیز از همین جنس است. خواستم جنابعالی با توجه به سوابقی که از شما سراغ دارم و با توجه به نکاتی که از حقیقت انقلاب اسلامی و رهبری انقلاب و نظام سیاسی کشور دارید، بنده و دوستان بنده را راهنمایی بفرمایید.

پاسخ استاد اصغر طاهرزاده:

باسمه تعالی: سلام علیکم: البته لازم است در ابتدا تأکید ‌کنم، عنایت داشته باشید بنده در حدّ فهم خود عرایضی را خدمت عزیزان مطرح می‌کنم بدون آن‌که بر آن‌ها اصراری داشته باشم و یا نظرات مخالف نظر خود را نادیده انگارم.

۱. موضوعِ دوگانه‌هایی که تحت عنوان «رقابت‌های انتخاباتی» به رسم فرهنگ غربی، امروزه در جهان در انتخابات مطرح است، امری نیست که بتوان به راحتی پذیرفت و انتقادی نسبت به آن نداشت. باید از خود پرسید آیا این نوع رقابت‌ها که در فرهنگ غربی مطرح است مناسب روح تاریخی انقلاب اسلامی می‌باشد؟ فرهنگ غربی همچنان که متفکران می‌فرمایند؛ بیشتر، فرهنگِ «نفی» است و در دلِ نفیِ رقیب سعی می‌شود خود را اثبات کنند، مثل دوگانه «سرهنگ» و «حقوقدان». و یا دوگانه «چرخیدن سانتریفیوژها» و «زندگی مردم» که ما متأسفانه در انتخابات گذشته در کشور ما هم پیش آمد. در این دوگانه‌ها، انتخابِ نفی و اثبات، جای انتخاب خوب‌تر در مقابل خوب را می‌گیرد. و این را به نام شور انتخابات و رقابتی مطرح می‌کنند در حالی‌که در چنین فضایی احساسات بر تفکر غلبه می‌کند و مردم نمی‌‌توانند متوجه توانایی‌های نامزدها شوند و در همین رابطه بود که رهبر معظم انقلاب «حفظه‌الله» فرمودند: «باید از نفرت‌پراکنی و اتهام‌زنی پرهیز شود» و مسلّم اگر فضا، فضای اتهام‌زنی شد به گفته ابن‌خلدون، بنی‌امیه بر بنی‌هاشم پیروز می‌شوند زیرا دراتهام‌زنی دست بالا را دارند.

۲. عنایت داشته باشید که  مشارکت حداکثری اگرچه یک ضرورتِ حیاتی و نیاز ضروری است ولی مسئولیت آن بر عهده شورای نگهبان نیست. بلکه شورای نگهبان به حکم وظیفه شرعی آنچه را قانون مشخص کرده است اعمال می‌نماید و لذا همچنان که آیت الله شب‌زنده‌دار عضو فقهای شورای نگهبان در مصاحبه‌ای که با حجت الاسلام طائبی داشتند فرمودند:

ممکن است شخصی در یک دوره پرونده قضایی آن مفتوح باشد و همین امر موجب می‌شود شورای نگهبان نتواند صلاحیت او را احراز کند. مثل امری که برای آقای مهرعلیزاده در دوره قبل پیش آمد و یا مثل عدم احراز صلاحیت آقای رسایی در دوره قبل برای نمایندگی مجلس. در حالی‌که ایشان در دوره بعد احراز صلاحیت شد. در مورد آقای لاریجانی نیز موضوع مربوط به مصوبه سال ۸۸ شورای عالی امنیت ملی در رابطه با اقوام درجه یک مقامات عالیه جمهوری اسلامی است که البته آن مصوبات لازم الاجرا است و در همین رابطه اگر فرزندان نامزدهای ریاست جمهوری نوعی اقامت و تابعیت در کشورهایی مثل آمریکا و انگلستان که کشورهای معاند هستند، داشته باشند؛ شورای نگهبان نمی‌تواند صلاحیت آن فرد را برای پست ریاست جمهوری احراز کند و البته اگر آقای لاریجانی وارد میدان می‌شدند، به ظاهر فضای رقابت گرم‌تر می‌شد، هرچند ما باز گرفتار دوگانه‌های «نفی» و «اثبات» می‌شدیم و فضای رقابتی که نامزدها بتوانند توانایی‌های بیشتر خود را اظهار کنند، به حاشیه می‌رفت.

۳. به نظر بنده در شرایط موجود که رقابت‌ها، رقابت بین کسانی است که بیرون از دوگانه‌های «نفی» و «اثباتِ» فرهنگ غربی قرار دارند، ما یک قدم جلوتر آمده‌ایم و إن‌شاءالله در مناظره‌ها با فضایی روبه‌رو می‌شویم تا نامزدها برنامه‌های خود را ارائه دهند و مردم بین خوب و خوب‌ترِ برنامه‌های نامزدها فکر کنند و انتخاب خود را انجام دهند و در این رابطه خواسته و یا ناخواسته شورای نگهبان عملاً وسیله‌ای شد تا چنین گام ارزشمندی برداشته شود و این به مدد شور و جوشش و بصیرت شهداء است که پیش آمده. این نوع رقابت‌ها را مقایسه کنید با رقابت نامزدی که طرفداران او به جهت تأیید نشدنش، در کانال مربوط به آن نامزد می‌نویسد:

«انا لله و انا الیه راجعون: با ردّ صلاحیت آقای ...،  نظام اسلامی در ایران سقوط کرد». و به زعم خود مرگ قطعی نظام مردم‌سالاریِ برخاسته از انقلاب اسلامی را اعلام کردند. حال در نظر بگیرید اگر چنین فردی که ملاک صلاحیت انتخابات را پذیرش خودش می‌داند، در فضای مناظرات قرار می‌گرفت؛ مردم، موفق به انتخاب نامزد شایسته می‌شدند؟ یا حیرانِ این نوع خودبینی‌ها و خودرأیی‌ها می‌گشتند که به اسم مردم، فضا را از تفکر و انتخاب صحیح خارج می‌کند؟ به همان شکلی که رهبر معظم انقلاب «حفظه‌الله» در آخرین سخنان خود که در رابطه با نمایندگان مجلس داشتند فرمودند: «کسانی که مردم را از رفتن پای صندوق رأی منع و القاءِ بی‌فایده بودن انتخابات را می‌کنند، دروغ می‌گویند که دلسوز مردم هستند، بنابراین به حرف آن‌ها اعتنا نکنید.»

۴. شرایط، بسیار شبیه شرایط سال ۸۸ شده است که بعضی از نخبگان در آن سال نتوانستند شرایط را درست تشخیص دهند و فریب تبلیغاتی را خوردند که دشمنان ما برای ما شکل داده بودند. در حالی‌که به نظر می‌آید هر میزان انقلاب قوی‌تر شود، آزمایش‌هایش سخت‌تر می‌شود؛ آنهم برای مدعیان. دوران، دوران آزمایش انقلابیون است، دوران خالص سازی و دوران پاک سازی است. همچنان‌که حضرت امام محمد باقر «علیه‌السلام» می‌فرمایند:

«وَ اللَّهِ لَتُمَیَّزُنَّ وَ اللَّهِ لَتُمَحَّصُنَّ وَ اللَّهِ لَتُغَرْبَلُنَّ کَمَا یُغَرْبَلُ الزُّؤَانُ مِنَ الْقَمْح» به خدا قسم! تمیز داده می‌شوید و آزمایش خواهید شد. به خدا قسم! غربال می‌شوید، چنان که دانه تلخ با غربال از گندم جدا مى‏‌شود.»

۵. بی‌حساب نیست که رهبر معظم انقلاب «حفظه‌الله» با درک شرایط تاریخی، متذکر می‌شوند: «برخی با اصل شورای نگهبان مخالفند و با مطالب خود در فضای مجازی و مطبوعات، می‌خواهند از این فرصت برای انتقام از شورای نگهبان استفاده کنند که خداوند از این افراد نخواهد گذشت.» زیرا عده‌ای به بهانه انتخابِ حداکثری این‌طور شایع می‌کنند که چون رقابتی که به زعم آن‌ها رقابت نفی و اثبات باید باشد، توسط شورای نگهبان شکل نگرفته، مردم آن‌طور که شایسته است در انتخابات شرکت نمی‌کنند. ولی حقیقتاً سخن مقام معظم رهبری واقعی‌ترین سخن این دوران است که فرمودند:

«من معتقدم میزان مشارکت مردم ارتباطی با این اسم یا آن اسم ندارد بلکه مردم به‌دنبال فردی هستند که دارای مدیریت و اراده قوی و کارآمدی بالا برای حل مشکلات کشور باشد و برای مردم هم مهم نیست که این فرد چه عنوانی دارد و یا از چه جناحی است، البته شاید این موضوع برای گروههای سیاسی مهم باشد ولی برای عامه اینگونه نیست.»

عده ای که معلوم نیست کدام مردم را می گویندادعا دارند حق انتخاب از ملت سلب شده است و "جمهوریت نظام" به خطر افتاده است. اینان خود را محور حق می‌پندارند در حالی‌که مردم راه دیگری را دنبال می‌کنند و مسلّماً به لطف خدا با حضور چشمگیر خود در انتخابات نشان می‌دهند برای عزت اسلام و خواری دشمنان، چیزی غیر از آنچه دشمن اسلام می‌خواهد، اراده کرده است.

آری! در این دوران، آن‌که به دل طوفان می‌زند و همانند رهبر معظم انقلاب از فضایی که دشمنان خدا و دشمنان مردم می‌سازند، هراسی ندارد؛ زبان خداوند است و شرعا نمی توانداجازه دهد این شعله برافراشته - یعنی انقلاب اسلامی را - عده‌ای که تا دیروز مدعی انقلابی‌گری بودند با شعارهای عوامانه خود، خاموش کنند و لذا ایشان به عنوان زبان خداوند در این تاریخ می‌گویند:

«انتخابات در یک روز انجام می‌شود اما اثر آن تا چند سال باقی می‌ماند بنابراین با شرکت در انتخابات که متعلّق به خود شما است، از خداوند برای رأی دادن به کسی که شایسته این مسئولیت است کمک بخواهید.»

 «والسلام - ۸ خرداد ۱۴۰۰»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">