اوج پرواز

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

«معنای مراقبه بر مبنای وحدت وجود»

دوشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۸، ۰۶:۴۵ ب.ظ

 

«معنای مراقبه بر مبنای وحدت وجود»

 
«تفسیر انفسی سورة مبارکة فتح / جلسة پنجم - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳»
 
«استاد اصغر طاهرزاده»
 

نظرات  (۹)

وحدت وجود کفر است و قائل به وحدت وجود اگر حقیقتا معقتد باشد کافر است و نجس.
مجددا عرض می کنم وحدت وجود کفر است و قائل به وحدت وجود اگر حقیقتا معقتد باشد کافر است و نجس.
اکثر علمای شیعه که قائل به وحدت وجودند عقیده و عملشان خلاف وحدت وجود است و در واقع به همان خالق و مخلوقی معتقدند و در واقعیت امر مخالف لا وجود الا الله هستند.
وحدت وجود عقیده کثیفی است که مشرکان بدان معتقد بودند و هستند
پاسخ:
قائلین به وحدت وجود هرگز نمی گویند که مثلا این درخت یا فلان موجود خدا است بلکه آنها وجود را تنها از آن خداوند می دانند و همه ممکنات را مظاهر خداوند می دانند. و در واقع همه ممکنات بودشان عین ربط به حق است و از خود وجود مستقلی ندارند. پیشنهاد می کنم قبل از کافر و مشکر قلمداد کردن امثال ملاصدرا و امام خمینی و علامه طباطبایی و علامه جوادی آملی و حسن زاده آملی و سایر بزرگان قائل به وحدت وجود، مباحث را از ابتدا تا انتها مطالعه بفرمایید.
برادر خودت می گی ممکنات! ممکنات وجود دارند یا نه؟ آیا غیر خداوند وجود دیگری هم هست یا نیست؟ وجود مستقل نداشتن ممکنات ربطی به وجدت وجود ندارد. قائلین به وحدت وجود بجای لا اله الا الله، العیاذ بالله می گویند لا وجود الا الله.
پاسخ:

وحدت شخصیه وجود (وحدت تجلّی): این معنا از وحدت وجود، دارای تفاوتی اساسی با معنای اول از وحدت وجود است. در این معنا، اگرچه که حقیقت وجود واحد و منحصر به فرد است اما کثرات باطل، خیالی و موهوم محسوب نمی‏ گردند بلکه این کثرات عبارتند از ظهورات و تعینات حقیقت وجود. برای تبیین این مفهوم از تمثیل آینه و شخص ناظر در آن استفاده می‏ کنند. شخص ناظر، ضمن آن که در آینه ظهور پیدا کرده است، وجود وی گرفتار تغییر و یا نقصانی نگردیده است. خداوند نیز، بدون آن که در آن حقیقت وجود تغییری روی داده باشد، در عالم تجلّی نموده است. از این نوع وحدت به وحدت تجلّی تعبیر شده است.

وحدت سعی وجود

وحدت شخصیه وجود (وحدت سعی): در این معنا نیز، ضمن تأکید بر وحدت شخصیه، کثرات یکسره باطل شمرده نمی‏ شوند و حقیقت وجود به دلیل وسعت و احاطت خود کثرات را نیز در برمی‏ گیرد. تمثیل نفس و قوای آن بیانگر این نوع وحدت است. درواقع، وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت می‏ باشد. نفس ناطقه انسان خود واحدِ شخصی است اما در عین این وحدت، با سایر قوای نفس از ظاهره و باطنه مشاعر و قوای طبیعیه متحد و یکی است. به نظر می‏ رسد که این تعبیر از وحدت وجود، تفاوت چندانی با معنای قبل نداشته باشد و بتوانند قابل جمع باشند. آن چه که در این دو معنا از وحدت وجود مهم است این است که حقیقت وجود، برخلاف معنای اول، دیگر به منزله کلی طبیعی نیست و خود دارای دو مرتبه است: مرتبه ذات و مرتبه مجالی و ممکنات. درواقع هر دو مرتبه یاد شده واجب هستند‎‎؛ با این تفاوت که مرتبه مجالی و ممکنات محتاج و نیازمند به مرتبه ذات است.

وحدت وجود یکی بیشتر نیست: همه چیز الله است
باقی بازی با الفاظ است
این تصویر در آینه، وجود دارد یا نه؟ آن تصویر یا تجلی، خود ذات الله است یا خارج از ذات و مخلوق است؟
پاسخ:
ذات حق همان «هو» است. در مقام ذات هیچ تجلی و ظهوری ندارد حتی در مقام ذات حق، اسمی هم برای خدا نیست. در مرتبه تعین اول یا احدیت یا فیض اقدس یا تجلی ذات بر ذات است که خداوند با اسم ظهور می کند (که اسم همان ظهور ذات به صفت خاص است) که الله هم که جامع جمیع همه اسماء الهی است در این مقام ظهور می کند. در بسم الله الرحمن الرحیم ما خدا را به اسم الله می خوانیم نه به ذات، چون مقام ذات جایگاه اسم نیست. و در مرتبه تعین ثانی و یا واحدیت یا فیض مقدس است که تجلی اسمائی و صفاتی خداوند است در مظاهر امکانی.
به قول شاعر: یک فروغ رخ ساغی است که در جام افتاد.
کسی مدعی نیست که بگوید همه چیز مثلا این گل الله است. چون اولا الله مقام جامعیت اسماء است. مقام جامعیت اسماء کجا و گل کجا؟ گل جلوه ای از مظاهر خداوند است به اسم لطیف و حی. 
در زمانی که حضرت امام در تلویزیون تفسیر سوره حمد را می گفتند در جلسه آخر که عده ای از علمای مشهد که عموما ضد فلسفه و عرفان هستند امام را تهدید کردند که ادامه تفسیر را متوقف کند که امام به نقل از استاد خود مرحوم شاه آبادی فرمودند «بگذارید این کفریتات به گوش این مردم هم برسد»
بنده هم با شما موافقم که هر کس ادعا کنه همه چیز الله است به معنای ظهور حق به جامعیت اسماء و صفات قطعا کافر است.
فیض مقدس در مظاهر امکانی خود الله است یا موجوداتی مخلوق الله؟
اگر بگویی خود الله نیست دیگه وحدت وجود نمی شود.
وحدت وجود یعنی بگوید لا وجود الا الله.
پاسخ:

ظهور ذات احدی در هیکل ممکنات، به اندازۀ استحقاق آن هاست و تنها انسان کامل است که می تواند مظهر اسم الله در صورت ممکنات باشد. اختلاف اصلی عرفا با متکلمین در همین بحث مخلوقیت و خالقیت است. عرفا مخلوقات یا ممکنات را ظهور حق در ممکنات می دانند و نه جدای از حق که دوگانگی بین خالق و مخلوق باشد. البته فلاسفه ای مثل ملاصدرا این موضوع را بوسیله تشکیک در وجود مطرح کرده اند که خداوند به عنوان واجب الوجود در بالاترین مرتبه از وجود یا اشد الوجود است که آن عالم لاهوت می گویند و بعد عالم چبروت یا عقول است که مرتبه نازله ذات حق است و سپس مرتبه ملکوت یا عالم مثال است که ملائکه و صور مثالی و برزخی در این مرتبه قرار دارند و پایین ترین مرحله وجود ناسوت یا عالم ماده است که عالم حرکت است. 

نشد.
الله مشکک می شود؟
پاسخ:
بنا به نظر ملاصدرا وجود مشکک است. و همه مراتب وجود، مراتب نازله ی واجب الوجود است.
بنا به نظر ملا صدرا واجب الوجود مشکک می شود؟
یعنی الله نازل می شود؟
آیا میشه الیاذ بالله وجودهای کثیفی مثل نجاسات و ... را ..... سبحان الله
آیا این عقیده وحدت وجود توهین و استخفاف ذات مقدس پروردگار عالم نیست؟
پاسخ:
اگر واقعا تمایل دارید به شناخت درست نظر ملاصدرا در باب تشکیک وجود پیشنهاد بنده ابتدا مطالعه کتاب «ده نکته در معرف النفس» همراه با شرح صوتی آن و سپس کتاب «از برهان تا عرفان» همراه با شرح صوتی آن توسط استاد طاهرزاده است. اگر هم نیت دیگری دارید بنده از ادامه بحث با شما معذور هستم.
لینک «ده نکته در معرفت النفس»
لینک از «برهان تا عرفان»
ممنونم
پاسخ:
خواهش می کنم.
۲۶ تیر ۹۸ ، ۱۷:۵۳ آرمان بدیعی
سوال یکی از کاربران سایت استاد طاهرزاده از ایشان (سوال ۲۴۵۸۸)
با سلام خدمت استاد طاهرزاده:
لطفا بفرمایید معنای صحیح وحدت وجود چیست؟ معنایی که باعث گمراهی نمی شود و کثراث هم در آن نقش دارند؟ وحدت وجود مد نظر امام خمینی کدام معنا و تعریف هست؟
لطفا بنده را به کتاب ارجاع ندهید، چون هم تهیه کتاب ها سخت است و هم کمی فهم درست متن آن کتاب ها. ممنون
پاسخ استاد اصغر طاهرزاده:
سلام علیکم: به هیچ وجه بحثی این‌چنین مهم را کم‌تر از دو یا سه سال مطالعه و تدبّر نمی‌توانید دریابید. اگر می‌بینید برایتان مشکل است، چرا بی‌خیالش نمی‌شوید؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">