اوج پرواز

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

Related image

 

استاد اصغر طاهرزاده:

 

«هر چه ضربه می خوریم از روحیه های  امثال دکتر عباسی است»

 

سلام خدمت استاد طاهرزاده عزیز:

دکتر عباسی در یک کلیپی با نام «مسیحیان امت پیامبر» که اخیرا منتشر کرده اند صحبت هایی در مورد دکتر داوری می کنند که بسیار جای تعجب بنده شد. اتهامات موجود در این کلیپ به قدری زیاد است که فقط خواهش می کنم خودتان ببنید. با توجه به اینکه عده ای از جوانان انقلابی از ایشان درس می گیرند خواهش می کنم نظر خود را در مورد حرف های ایشان بیان کنید. سوای تهمت هایی که به دکتر داوری زده شده به طور کلی ایشان قائل به نظریه ای به نام علوم تثلیثی هستند که با چماق این نظریه بر سر هر اندیشمندی که بخواهند می کوبند. اگر صلاح می دانید در مورد این نظریه هم یادداشتی مرقوم بفرمایید. 

«لینک کلیپ سخنرانی دکتر عباسی»

پاسخ استاد اصغر طاهرزاده:

تأسف بیشتر ما به جهت روحیه‌ی تکفیری آقای عباسی است، وگرنه اگر موضوع انتقاد به افراد باشد که اشکال ندارد. هرچه ضربه خورده‌ایم از همین روحیه‌های تکفیری ضربه می‌خوریم. می‌فرمایند هرجا تثلیث هست، پای مسیحیت در کار است و به شاگردان‌شان فرموده‌اند بروید کتاب‌های کانت را پیدا کنید که چندین و چند نکته‌ی تثلیثی در آن هست. فکر می‌کنم اگر کمتر به خود زحمت داده بودند و به روایات و آیات ما رجوع می‌کردند، راحت‌تر می‌توانستند پیامبر خدا را نیز مسیحی بدانند که «اللّه اکبر» می‌گوید، ولی تثلیثی فکر می‌کند. به عنوان نمونه به این چند روایت نظر بفرمایید که: رسول الله «صلوات‌اللّه‌علیه‌وآله» می‌فرمایند: 

«الصَّبْرُ ثَلاثَةٌ، صَبْرٌ عِنْدَ الْمُصیبَة، وَ صَبْرٌ عَلَی الطّاعَةِ وَ صَبْرٌ عَنِ المَعْصِیَة..» 

و یا می‌فرمایند: 

«اَلْقَلبُ ثَلاثَةُ اَنْوَاعٍ: قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالدُّنْیا وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْعُقْبَی وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْمَوْلَی» 

همچنان که در جای دیگر فرموده‌اند: 

«ثلاثةٌ اَخافُهُنَّ علی امّتی من بعدی: الضَّلالةُ بَعْدَ المَعْرِفَةِ و مُضِلاّتُ الفِتَنِ و شَهْوَةُ البَطْنِ و الفَرْج». 

تأسف بیشتر از آن‌جا است که در جاهایی پا می‌گذارند که اساساً نمی‌توانند جای پای خود را محکم کنند. در مورد آیت اللّه جوادی می‌گویند: «به آقای جوادی یک نفر بگوید در جامعه اثرش چه بوده است؟!» و در جایی دیگر می گویند: «حضرت امام در آخر از فلسفه‌ی صدرایی عبور کرده‌اند». ای کاش فراموش نمی‌کردند امام در آخر عمر در نامه‌ای که به گورباچف نوشتند در آن‌جا از جناب ملاصدرا و ابن‌عربی برای دعوت گورباچف سخن راندند.

Image result for ‫دکتر داوری اردکانی‬‎

اگر لااقل آقای عباسی یک فصل از آخرین کتاب‌های آقای دکتر داوری مثل کتاب «خرد سیاسی در جهان توسعه‌نیافتگی» را خوانده بودند و کسی به ایشان کمک می‌کرد که جایگاه علوم انسانی در فرهنگ مدرن را در آن کتاب می‌فهمیدند، عرق شرم بر پیشانی ایشان می‌نشست که اساساً آن‌چه جناب آقای دکتر داوری، این چهره‌ی ماندگارِ این مرز و بوم در رابطه با علوم انسانیِ معروف در دنیا می‌گوید؛ زمین تا آسمان با علوم انسانیِ مورد نظر رهبری فاصله دارد و سخنان جناب آقای دکتر داوری، این اندیشمند دلسوز و فرهیخته‌ی جهانی تذکر به این امر است که مواظب باشیم علوم انسانیِ موجود یعنی اقتصاد و جامعه‌شناسی و روان‌شناسی اساساً در بستر فرهنگ غربی برای رفع مشکلات آن فرهنگ است و بدین معنا ما اساساً علوم انسانی بدین معنا نداریم، زیرا مسائل ما، مسائل غربی نیست که با آن اقتصاد و آن روان‌شناسی و آن جامعه‌شناسی بخواهیم رفع کنیم. لاأقل نظری به سخنان دکتر کچوئیان جامعه‌شناسِ مشهور کشور خودمان می‌انداختند که می‌فرماید: «علوم انسانی و جامعه‌شناسی، زبان انسان مدرن است و با آن، جهانِ مدرن و انسان مدرن تفسیر می‌شود و انسانِ مدرن با جامعه‌شناسی، زبان پیدا کرد». دکتر کچوئیان می‌فرماید: «انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین نقد ایده‌ی جامعه‌شناسی کلاسیک است». و حال آقای دکتر عباسی بدون توجه به جایگاه سخن آن‌هایی که می‌فرمایند ما علوم انسانی نداریم؛ حقیقتاً متحجرانه سخن رهبری را مقابل این سخنان قرار می‌دهد و این ضربه‌ی بزرگی است که به رهبری می‌زنند.

آری! هرچه ضربه می‌خوریم از امثال روحیه‌هایی است که آقای دکتر عباسی بدان دامن می‌زنند و بنده قبلا این سخنان را نشنیده بودم در حال حاضر از دفاعیاتی که قبلاً از ایشان کرده‌ام، پشیمانم چون فکر می کنم ایشان با این روحیه جوانان ما را از مواریثِ فکری و فرهنگی مان جدا می‌کنند. دیگر چه فرقی می‌کند داعشی‌های وهّابی داشته باشیم و یا داعشی‌های شیعه؟!! عمده آن است که بتوانیم فهمِ اندیشه‌ی اندیشمندان را به مخاطبان‌مان عطا کنیم به جای آن‌که غبار در چشم حقیقت بیفشانیم. تصور بنده آن است که آقای عباسی در این سخنرانی از اوّلیات اخلاقی نیز، سختْ سقوط کرده است، اگر اقلاً مباحث دینی آقای دکتر داوری را که بعضاً در رجوع به سخنان مولایمان امیرالمؤمنین «علیه‌السلام» در بعضی از کتب ایشان به صورت پراکنده می‌دید؛ به خود چنین جرأتی نمی‌داد. 

نظرات  (۳)

سلام
اگر دکتر عباسی نباشد عباس آخوندی ها و امثال آنها مردم را می خوردند.

سخنرانی هایی که از ایشان شنیده ام جهت گیری خوب بوده است. ولی این نیست که انتقادی هم به ایشان نباشد.

حالا این مطلب شما را تایید یا رد نمی کنم چون نیاز به مطالعه بیشتری است.

البته تیتر مطلب را نمی پسندم چون انتقادی نیست بلکه اتهامی است !

موفق باشید
پاسخ:
و علیکم السلام:
بنده صرفا پرسش و پاسخی که در سایت استاد طاهرزاده صورت گرفته بود را در اینجا منعکس نمودم. تیتر هم دقیقا تیتری است که در سایت استاد طاهرزاده برای این پرسش و پاسخ در نظر گرفته شده است.
بنده هم بسیار از سخنرانی های دکتر عباسی را گوش داده ام و حقیقتا در دفاع از انقلاب تلاشهای بسیار مجدانه ای داشته اند. ولی انتقادی که استاد به ایشان وارد می دانند روحیه سیاه و سفید دیدن افراد است. و اینکه گاها در حوزه هایی ورود می کنند که در تخصص ایشان نیست. مثلا خودم سخنرانی هایی از ایشان گوش داده ام که شدیدا به امثال ایت الله جوادی آملی و فلسفه ای که تحت عنوان فلسفه اسلامی می شناسیم می تازند و معتقدند فلسفه ما فلسفه ارسطویی است و نه اسلامی. خب آیا آقای دکتر عباسی در جایگاهی هستند که بخواهند یک متفکر و فیلسوف و اندیشمندی مثل آیت الله جوادی را زیر سوال ببرند. بله در حوزه سیاسی می توانند از مواضع ایشان انتقاد بکنند ولی در حوزه تخصصی خیر. عصبانیت استاد طاهرزاده از دست دکتر عباسی از همین جهت است. در پست آینده به انتقاداتی که به استاد طاهرزاده در خصوص این موضع گیری شان نسبت به دکتر عباسی صورت گرفته و جواب ایشان خواهیم پرداخت. 
ممنون که نظر خودتان را بیان فرمودید. موفق باشید.
سلام
ازپاسخ شما ممنون.

اولا شما همه مطالبتان از آقای طاهرزاده است بنابراین وقتی مطلبی را انتشار می دهید یعنی آن را به صورت ضمنی تایید می کنید. به بیان دیگه اینکه آقای طاهرزاده یا هر رسانه دیگری اونجوری تیتر زده این شما را مبرا نمی کنه !

دوم اینکه من هنوز آقای طاهرزاده را دقیق نمی شناسم و نیاز به مطالعه دارم تا شخصیت و آثار و جهت گیری ایشان را بشناسم تا بتوانم دقیق تر قضاوت کنم.

موفق باشید
پاسخ:
و علیکم السلام:
اگر به فهرست موضوعی مطالب وبلاگ مراجعه بفرمایید ملاحظه می کنید که به بیش از صد موضوع پرداخته شده که مباحث استاد طاهرزاده تنها یکی از این فهرست است. ضمن اینکه کل مطالف منتشر شده در وبلاگ «اوج پرواز» ۱۳۷۳ پست است که تنها ۹۴ پست آن مربوط به استاد طاهرزاده است پس بنابراین بیان اینکه همه مطالب شما از اقای طاهرزاده است کاملا خلاف واقع است. بله مدتی است رویکرد وبلاگ انتشار سخنرانی های به روز ایشان است که شاید به همین دلیل چنین برداشتی برای شما بوجود آمده است.
نکته آخر اینکه بنده در حدود ۱۵ سالی که شاگردی استاد را کرده ام تا حدود زیادی به روحیات ایشان و توجه بسیارشان در حفظ تقوی در کلام واقفم و می دانم بر اساس هوای نفس سخنی نمی گویند ولی آنجایی که احساس خطر کنند تعارف را کنار می گذارند و با صراحت سخن خود را می گویند. 
موفق باشید.
در جمله آقای اصغرزاده اصلا کلمه تکفیری نیست !

اما کلمه تکفیری در تیتر به جمله ایشان اضافه شده است و این یعنی جهت گیری و تکفیر !
پاسخ:
سلام علیکم:
در خصوص تیتر مطلب هم باز همانطور که در پست قبلی به عرض رساندم دقیقا همان تیتر سایت استاد طاهرزاده بود که برای این سوال و جواب در نظر گرفته شده بود و اکنون که مجددا به سایت ایشان مراجعه کردم متوجه شدم که تیتر را تغییر داده اند و کلمه «تکفیری» حذف شده. لذا بنده هم آن را تغییر دادم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">