اوج پرواز

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

«اگر به پرواز می اندیشید، شهادت برترین آن است»

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

جدال با مدعی

سه شنبه, ۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۰۰ ق.ظ

 

«جدال با مدعی»

 

به لطف خدا خواندن کتاب «جدال با مدعی» را که مدتها بود قصد خواندنش را داشتم به پایان رساندم.

این کتاب حاصل سه جلسه مصاحبه مفصل سردبیر نشریه سمات (از مخالفان سر سخت فلسفه و عرفان) با مولف کتاب دکتر حسین غفاری است.

محورهایی که در این مصاحبه به آن پرداخته شده است به شرح زیر می باشد:

خاستگاه فلسفه اسلامی

بررسی چرایی نهضت ترجمه و تاریخچه ورود فلسفه یونان به اسلام؟

علت توجه بنی عباس به فلسفه یونان

آیا فلسفه اسلامی صرفا یک فلسفه وارداتی و برگرفته از فلاسفه یونان باستان است؟

آیا فلسفه سقراط و افلاطون و ارسطو یک فلسفه الهی است یا الحادی؟

با وجود قرآن و روایات اهل البیت (ع) آیا نیازی به رجوع به فلسفه است؟

چرا برخی تلاش دارند فلسفه را نقطه مقابل تفکر قرآنی و سیره اهل البیت (ع) قلمداد کنند؟

جایگاه عقل در شناخت جهان

مراجعه به عقل یا مراجعه به فلسفه افلاطون و ارسطو؟

عدم تاثیر اختلاف فلاسفه در حقانیت اصل فلسفه و عقل

نحوه صحیح رجوع به فلسفه برای فهم متون دینی

نمونه هایی از گزاره های قرآنی و روایی نیازمند به تبیین فلسفی
نظر بزرگان درباره ابن عربی
داوری درباره تشیع ابن عربی

ابن عربی و مبانی تشیع

مقامات امیرالمومنین و منزلت اهل البیت عصمت و طهارت در اندیشه ابن عربی:

امیرالمونین روح کلیه عوالم وجود

امیرالمومنین جامع علوم الهی

داده شدن فهم قرآن به امیرالمومنین

دوستی و مودت خمسه طیبه نزد ابن عربی

برتری امام حسن و امام حسین بر سایر امت نزد ابن عربی

ابن عربی و مسئله تبری

مقصود ابن عربی از خاتم ولایت محمدیه

منزلت امام زمان (عج) در اندیشه ابن عربی

اقطاب دوازده گانه عالم وجود از نظر ابن عربی

مواضع انتقادی ابن عربی نسبت به بعضی عقاید مشهور اهل سنت

علت وجود نظرات کلامی و فقهی مناسب اهل سنت در آثار ابن عربی

ابن عربی و خنزیر دیدن روافض

بررسی ادعای پلورالیسم و نسبیت گرایی در ابن عربی و عرفان

مسئله ایمان فرعون

ابن عربی و نفی پلورالیسم معرفتی

نسبت جبر به فلاسفه و عرفا

قاعده الشئ ما لم یجب لم یوجب و اختیار

آشتی عرفان و فلسفه صدرایی

وحدت وجود، ظهور و صدور در عرفان و فلسفه

عدم یگانگی ذات خدا و مخلوق نزد ابن عربی

رابطه طولی خدا با مخلوقات

معنای عینیت خدا و مخلوق در کلمات ابن عربی

تقدم و جدایی حق از خلق به جمیع وجوه

خلق از عدم

تهمت حلول و اتحاد به فلاسفه و عرفا

عوامل مخالفت برخی فقها و متکلمین با فلاسفه و عرفا

عواقب منزوی کردن تفکر فلسفی و عرفانی

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۹/۰۸/۰۶
آرمان بدیعی

امام زمان و اقطاب دوازده گانه عالم وجود از منظر محی الدین بن عربی

اوج پرواز آرمان بدیعی

بررسی ادعای پلورالیسم معرفتی و نسبیت گرایی در ابن عربی و عرفان

دیدگاه و نظر علمای اسلام درباره محی الدین بن عربی بررسی تشیع ابن عربی

سقراط ارسطو افلاطون فارابی شیخ الرئیس ابن سینا سهروردی ملاصدرا

ظهور و صدور حلول و اتحاد در فلاسفه و عرفان

عقل و عقلانیت و عقل گرایی خرد جمعی عقل معاش روایت درباره جایگاه عقل

فلسفه و کلام و منطق و فلسفه اسلامی حکمت متعالیه فلسفه اشراق

فلسفه یونان فلسفه غرب آشنایی با فلاسفه یونان نهضت ترجمه در اسلام

قاعده الشئ ما لم یجب لم یوجب در فلسفه و حکمت متعاله جبر و اختیار

محی الدین بن عربی اندلوسی فصوص الحکم محی الدین فتوحات مکیه محی الدین

محی الدین بن عربی و خاتم ولایت محمدیه برسی عقاید محی الدین بن عربی

محی الدین بن عربی و خنزیر دیدن روافض ابن عربی و خنزیر دیدن شیعیان

واجب الوجود وحدت وجود وحدت شخصیه وجود تشکیک در مظاهر وجود

وحدت وجود در قرآن وحدت وجود در روایات معنی وحدت وجود در عرفان

کتاب جدال با مدعی اثر دکتر حسین غفاری عقلانیت فلسفه عرفان نظری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">